Gå til indhold
FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
Header

Hvordan vil vi gøre det?

Mad med hjertet - til dig

Vi er meget stolte af vores logo, som er tegnet af en af vores tidligere ansatte. Hun hjalp os med at tegne det vi vil med vores mad, og vi synes selv hun kom rigtig godt fra det, så logoet bruges mange steder i dag. Både på vors arbejdstøj, brevpapir, referater, keyhanger mv.

Personalet i køkkenet har formuleret nogle sætninger, som sætter ord på logoets betydning:

  • vi laver mad med hovedet og hjertet
  • vi laver små portioner, direkte anrettet til patienten
  • vi bruger kreativitet og smuk service i vores anretninger
  • vi er stolte af, at vi har en stor egenproduktion
  • vi kalder det faglighed ved gryderne
  • kærlighed til mad er en faglig dialog om det rette valg i situationen

Udtaleleser fra personalet:

  • små stoltheder lavet til dig for at glæde dit hjerte
  • "hjertemad" gør ganen glad

Missonen har derfor dannet følgende:

Konceptgrundlag

Egenproduktion og kærlighed til mad - Grundtanken bag konceptet, er et koncept, som har fokus på den enkelte patients behov og ikke mindst et koncept, som minimerer madspild og hvor der bliver produceret mad af høj kvalitet og friske sæsonvarer, fremstillet af multi køkkenfaglige. Vi tilbereder så meget vi kan fra bunden selv, da vi synes en hjemmebagt kage, hjemmerørt mayonnaise, hjemmekogt frugtgrød og hjemmegjort pesto/karry mv. smager meget, meget bedre. Vi kalder det back to basis - det tror vi på.
Vi bruger vores håndværk, vi bruger de friske råvarer og og vi samarbejder med industrien og anerkender, når de er bedre end os. Vi går altid i dialog om valget af et "sminket produkt", og anerkender at indimellem bliver produktets færdige resultat bare bedre, ved at bruge "sminke". F.eks. tilsætter vi nitrit i vores rullepølse. Vi har altid et fagligt svar på vores valg, der er ingen regler, den faglige dialog om det færdige resultat, som skal serveres for patienten, er den afgørende faktor. 


Sygehusmad med et stærkt brand - Vi vil lave attraktiv mad, som giver patienterne en oplevelse i en sygdomsfyldt dagligdag. Maden skal være værdiskabende. Vi vil skabe omsorg gennem maden ud fra de forskellige specialers behov, med et minimum af valg for den enkelte. Vi ønsker, at vi i dagligdagen kommer meget tæt på patienten med vores faglighed, for at ernæring kan være en del af behandlingen fra dag 1. For netop at matche vores udbud til patienterne, ønsker vi løbende tilfredshedsundersøgelser, for at vi konstant kan udvikle udbuddet, så vi har en samlet tilfredshedsprocent over 95 % på maden.


Hverdagsmad med et twist - Vi vil servere kendte yndlingsretter, det originale tilsat et lille tvist, for at stimulere både patientens tryghed og stimulere smags og synssans. Vi vil give mange smagsoplevlser, afspejle mangfoldigheden i samfundet, maden skal være spændende og livgivende. Vi vil lave mad i enkel og overskuelig anretning – det skal være mad til dig. Derfor sættes stort fokus på så mange enheder som muligt skal pakkes i tapas-style/enkeltudportioneret i et smart design, så maden er flot til både den første og sidste patient. Maden må gerne være tankevækkende, og give anledning til nysgerrighed og samtale.


Produktets sensoriske kvalitet - Vil konstant arbejde med det enkeltes produkt kvalitet og kvaliteten er afgørende for om det skal være egenproduktion og i hvilken produktionsmetode der skal anvendes. Sårbare produkter skal laves så tæt på kunden som muligt. 


Fleksible produktionssystemer - Konceptet skal være fleksibelt, så det kan opfylde behovet både for enkelt portionering og portionering i bulk, så det vil være nemt at håndtere både i buffet, til bakkeservering, fadservering samt to go. Ved den brede vifte af muligheder i produktionsformen, er der også taget højde for et fleksibelt tilbud til det stigende antal ambulante besøg og lettilgængelige produkter til kantine- og mødevirksomhed, take away mv. 


Social kapital - Konceptet skal understøttes af et multifagligt team af dygtige madhåndværkere som skal stå for fremstillingen af maden. Vi vil skabe tillid i organisationen, ved at udvise en anerkende tilgang til samarbejdet lokalt og på tværs i Sygehus Lillebælt, så vi opnår en høj grad af brobyggende social kapital, og får brugt de enkeltes personers personlige styrker vha. årlige drømmeinterview. 


Køkkenfaglighed helt ud til patienten - Det er vigtigt, at der er fokus på nærhedsprincippet, at der er faglærte ernæringskyndige på sengeafdelingerne, som har et fagligt overblik.


Innovative systemer - Driften skal understøttes af foranderlige systemer, som er medvirkende til at fastholde en høj effektivitet og en arbejdsplads i udvikling og ikke mindst høj madkvalitet. Vi ønsker at benytte os af den hastigt stigende udvikling af smarte systemer, hvor information til brugerne bliver lettilgængeligt, så vores brugere/patienter konstant har let tilgængeligt information. Vores tilgang skal altid være, at det skal være simpelt for alle at håndtere, og det er os der styrer systemerne og ikke om-vendt.  


Miljø - Vi ønsker at leve op til regionens miljøpolitik, og gerne gøre det lidt bedre, ved kontinuerligt at have fokus på de faktorer som vi påvirker miljøet med. Bl.a. ved at minimere madspild.


Økonomi - Vi ønsker en sund økonomi, som giver handlefrihed, og derfor har vi konstant fokus på simple systemer, således at vi konstant kan prisfastsætte vores ydelser korrekt, og derved driver forretningen så effektivt, at vores dagskostpris konstant, er attraktiv. 


Køkkenorganisationen - skal bære præg af et super sundt fysisk og psykisk arbejdsmiljø, som scores højt i den årlige MedarbejderTilfredshedsUndersøgelse. Vi vil konstant søge nye veje og tilgange i samarbejde med medarbejderne for at optimere dette.


Fremtiden - Vi vil kontinuerlig have fokus på nye trends, og være med til at sætte dagsordenen for hvad gastronomisk uimodståelig sygehus mad er. 


Siden er sidst opdateret 08-09-2015.
Kontakt: admtda



Sygehus Lillebælt | Telefon 76 36 20 00 | Send sikker e-mail til Sygehus Lillebælt