Gå til indhold
FORSIDEN | LÆS OP | REN TEKST | PRINT | SITEMAP |
Header

Fælles Beslutningstagning

Tænk på de store beslutninger, du har truffet – bilkøb, huskøb og uddannelse. Hvor var du i dit liv og hvordan kom du frem til din beslutning?

Hvis du en dag kommer på sygehuset som patient, kan du så forestille dig at overlade alle beslutninger om din behandling til det sundhedsfaglige personale på sygehuset? Nej vel …
 

Fælles beslutningstagning handler om at tage hensyn til patientens ønsker og værdier i de situationer, hvor der  er valgmuligheder.

Vores projektgruppe har defineret fælles beslutningstagning som to verdener der skal forenes: To eksperter skal mødes i en fælles forståelse og fælles beslutning: Lægen er ekspert i det faglige. Patienten er ekspert i sit eget liv.

Fælles beslutningstagning

Problemet er: Hvordan integrerer vi patientens ønsker og værdier på en sådan måde, at vi kan gå fra sygdomsbehandling til patientbehandling?

Løsningen

Vi har valgt en praktisk tilgang til at løse problemet: Først har vi tegnet et typisk patientforløb ind på et roadmap og plottet ’fælles beslutningstagning’ ind de steder, hvor det giver mening.

Modellen er overordnet og kan tilpasses stort set alle patientforløb og specialer. Vores roadmap giver et overblik over nedslagspunkter i et behandlingsforløb, hvor fælles beslutningstagning kan være et nøgleelement i mødet med patienten.

Redskaberne

Ud over vores roadmap har vi udviklet to konkrete redskaber – 1: Det personlige indkaldelsesbrev og 2: Konceptet ’fælles dagsorden’, som nedslagspunkter på vores roadmap.

Vi har udarbejdet et nyt indkaldelsesbrev, hvor vi har lagt vægt på, at brevet er mere personligt, imødekommende og informativt. Måler har været at:

  • Patienten skal føle sig velkommen
  • Patienten skal vide præcis, hvorfor vedkommende skal komme på sygehuset
  • Patienten skal vide, hvem vedkommende skal til samtale hos
  • Patienten skal inddrages i beslutninger om sin behandling.
      

Vores andet redskab Fælles dagsorden udarbejdede vi for at sikre, at patient og kliniker har en fælles forståelse af behandling og forløb. Fælles dagsorden sikrer, at aftaler fastholdes i det videre forløb. Ligeledes var det vigtigt for os at skabe et forum, hvor patientens individuelle værdier og ønsker kommer til udtryk igennem hele forløbet.

Vi udviklede en fælles dagsorden (en app, som kan bruges med det medicinske it-system Cosmic), som kan anvendes kontinuerligt gennem alle konsultationer. Den fælles dagsorden består af fire punkter:

  1. Det vigtigste vi har talt om i dag
  2. Fælles beslutninger, vi har truffet i dag
  3. Særlige opmærksomhedspunkter i dag
  4. Dagsorden for næste besøg
         

Siden er sidst opdateret 24-03-2015.
Kontakt: admtda



Sygehus Lillebælt | Telefon 76 36 20 00 | Send sikker e-mail til Sygehus Lillebælt