Skip til primært indhold

Sengevaskeren gør det hårde arbejde

En automatiseret vaskehal på Sygehus Lillebælt gør nu en del af det hårde arbejde, som plejepersonalet ellers har skulle bruge tid - og ikke mindst kræfter på.

Det er nærmest en vaskehal, som man kender det fra tankstationen, hvor bilen bliver vasket og poleret.

Men bilerne er udskiftet med senge, som skal rengøres. Og vaskehallen står inde på sygehusene i både Vejle og Kolding. Begge steder kan personalet køre sengene ind i en såkaldt ”sengevasker”, og 15 minutter senere er sengene vaskede, rengjorte og atter klar til brug.
- Vi er rigtig glade for den. Den sparer tid for personalet, som de i stedet kan bruge på patienterne, fortæller Flemming Volter Jakobsen, som er portør, og som har det daglige ansvar for driften af ”sengevaskeren”.

Undgår svære arbejdsstillinger

Flemming Volter Jakobsen har været med til at etablere og igangsætte den automatiske ”sengevasker”, som den kaldes – maskinen, der rengør cirka 30 senge hver dag.
- Den betyder meget, fordi vi automatisk giver sengen en meget grundig rengøring, uden at vi skal bruge mere end den tid, som vi bruger på at skubbe sengen ind i maskinen. Og maskinen er så effektiv, at vi ved, at den med sikkerhed rengør i alle selv bittesmå sprækker, fortæller han.

Samtidig undgår man, at en sygeplejerske eller social- og sundhedsassistent skal arbejde i fysisk set skæve, belastende arbejdsstillinger, som det er nødvendigt, hvis man med knofedt skal rengøre i de små sprækker og huller under sengen.

Der bliver brugt cirka 80 liter vand til hver vask, og en stor del af vandet bliver efterfølgende genbrugt. Vasken med en særlig sæbe foregår ved 60 grader, hvorefter sengen bliver tørret ved 90 grader - og når rengøringen er slut i løbet af cirka et kvarter, skubber en gribearm automatisk sengen ud af vasken. Sengens madras skal dog fortsat desinficeres manuelt af portøren ved hjælp af sprit.

Vil udvide åbningstiden

Sengen er ekstremt varm, når den kommer ud, men efter nogle minutter er den igen klar til brug – så den kan blive kørt tilbage på afdelingen til gavn for en patient.

Alle senge får som udgangspunkt en tur i maskinen hver fjerde uge, men særlige senge, som for eksempel er blevet brugt af langtidsindlagte patienter eller af patienter, der har været i isolation, bliver også kørt ind i ”sengevaskeren”. Ved normale indlæggelser skal plejepersonalet fortsat rengøre, af-spritte og rede sengen op.

På en almindelig dag kan portørerne rengøre op mod 30 senge i maskinen.
- Det er kun fornuftigt at flytte praktiske opgaver væk fra plejepersonalet - og videre til enten automatiserede processer eller til de medarbejdere, der er bedre til at udføre dem. For eksempel fordi de er særligt uddannede i netop den del af arbejdet. Og det er sengevaskeren et godt eksempel på. Sengevaskeren frigiver tid fra plejepersonalet, og min plan er, at vi udvider arbejdstiden for den, så vi kan vaske endnu flere senge på en dag, siger chef for Serviceafdelingen, Bente Trier Kaarup.

Serviceafdelingens slogan eller mantra, om man vil, er ”service med mening”.
- Vi skal på jagt efter flere opgaver, som vi kan løse endnu bedre til glæde og gavn for de gode patientforløb. Og netop sådan en opgave er den automatiserede sengevasker, forklarer Bente Trier Kaarup.

Kontakt

Søren Hygum Hansen

Kommunikationskonsulent

Kommunikation


61 62 24 54
APPFWU01V