Line støtter døende patienter med musik

I de kommende måneder har en musikterapeut-studerende sin gang på Afsnit for Åbne Indlæggelser på Vejle Sygehus. Her vil hun med beroligende musik forsøge at gøre en lille forskel for patienter, der er i livets sidste tid.

Line Nikolajsen spiller beroligende musik på klaveret for patienterne.

Line Skydstofte Nikolajsen sætter sig ved klaveret og spiller afdæmpet for patienten i sengen. Hun har et alsidigt repertoire. Som ”solen er så rød, mor”, et klassisk stykke musik eller Alberte Windings melankolske ”lyse nætter”.

Siden midten af januar og 10 uger frem har Line Skydstofte Nikolajsen, der er musikterapeut-studerende på Aalborg Universitet, haft sin gang på Afsnit for Åbne Indlæggelser på Vejle Sygehus. På afsnittet får døende kræftpatienter palliativ pleje og behandling for de mange gener og symptomer, som kræftsygdommen har ført med sig.

Line Skydstofte Nikolajsen vil afprøve, om musikken kan hjælpe og virke beroligende på patienter, der er i livets allersidste tid. Hun vil derfor hver mandag – som en del af en praktiktid - spille musik for de patienter og pårørende, der ønsker det.
- Jeg har en stor interesse for at afprøve, hvad musikken gør for mennesker, der har fysiske lidelser. Vi ved, at musikken kan virke afdæmpende, kan trøste og bringe minder frem. Det er en omsorg, der ikke er verbal, men som kan berolige nervesystemet, siger hun.

Beroliget af klassisk musik

Overlæge på Afsnit for Åbne Indlæggelser, Kristin Enevoldsen, er begejstret for samarbejdet.
- Vi er altid på jagt efter noget, der kan lindre, men som ikke er medicin. Det kan for eksempel netop være beroligende musik. Medicin kan være med til at lindre åndenød og smerter, men har også sine begrænsninger, for jo mere medicin, vi giver patienterne, jo mere døsige bliver de. Derfor søger vi efter gode alternativer, forklarer hun.

Der er typisk syv-otte patienter indlagt på afsnittet på samme tid. Som den mand, der en dag via en sygeplejerske lod vide, at han gerne ville have besøg af Line Skydstofte Nikolajsen og det mobile klaver.
- Sygeplejersken fortalte, at manden godt kunne lide klassisk musik. Han var vældig dårlig og kunne ikke snakke med mig, men jeg spillede stykker af både Beethoven og Schumann, mens sygeplejersken badede ham og smurte hans arme ind med creme. Han faldt langsomt til ro, og derefter spillede jeg svagere og svagere, så musikken matchede hans åndedræt, indtil han til sidst sov, husker hun.

Line Nikolajsen spiller på instrument

Line Nikolajsen besøger afsnittet om mandagen og spiller for de patienter, der ønsker det.

En fantastisk oplevelse

Efterfølgende fortalte mandens pårørende, at musikken havde gjort en lille, positiv forskel i situationen for manden, og Line Skydstofte Nikolajsen spillede også de samme stykker for de pårørende, så de vidste, hvad han havde hørt.
- Nogle af de oplevelser, jeg har haft, kan godt give mig en klump i halsen. For eksempel når jeg hører hvor store smerter, patienterne har. Men det har været utroligt lærerigt, og jeg har sat mig glad i sofaen om aftenen, når jeg har været på besøg om dagen, forklarer hun.

Line Skydstofte Nikolajsen indleder en dag på afsnittet med at spille musik til den fælles morgensang. Og så afholder hun én gang om ugen en musikalsk afspændings-seance for personalet i 10 minutter, hvor de medarbejdere, der har tid og lyst, kan deltage.
- Det kan være med til at bringe medarbejderne ned i tempo på en måske travl arbejdsdag, fordi de lige får tid til at mærke deres puls og åndedræt. Det har været mega godt og en fantastisk oplevelse at have besøg af Line. Hun er gledet fuldstændigt naturligt ind som en del af afdelingen og har en god fornemmelse for, hvornår hun skal byde sig til – eller omvendt trække sig lidt, siger Kristin Enevoldsen.

Når det 10 uger-lange forløb er slut til april, skal Line Skydstofte Nikolajsen skrive en bacheloropgave på studiet. Håbet er, at hun sidenhen kan vende tilbage til afsnittet i ny og næ.

Patienten lytter i baggrunden, mens Line Nikolajsen spiller på klaveret,