Vi har respekt for din tid

Læs her om patientløftet ’vi har respekt for din tid’, og hvad det helt konkret betyder:

Vi ved, at din tid er værdifuld, og vi ved, at ventetid kan skabe utryghed. Derfor får du en hurtig afklaring af din situation, og når der er nyt i dit behandlingsforløb, giver vi dig besked. Vi spilder ikke din tid med unødvendige undersøgelser eller behandlinger. Og vi aftaler i fællesskab, hvordan vi bedst mødes, så det er nemt og fleksibelt for dig.

Sådan inddrager lægesekretæren løftet

I videoen kan du høre, hvordan lægesekretær Annie Moos Møller inddrager løftet om at have respekt for patienternes tid.

De fem patientløfter

Sygehus Lillebælt sætter patienten først. Vores fem patientløfter sætter ord på, hvad det betyder.

Læs mere om de øvrige løfter her.

Videoens indhold i tekst

Jeg synes altid, det er vigtigt at have respekt for patienternes tid. Vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at de kan komme så hurtigt og trygt igennem deres akutte forløb her hos os.

Mange af de patienter, vi ser, er ikke alvorligt syge, og har derfor nogle ting, de skal videre med, og det er vi nødt til at respektere.

Vi gør meget ud af at forventningsafstemme, når vi tager imod vores patienter. Vi fortæller, at de vil komme til at opleve ventetid.
Det gør vi i det øjeblik, vi tager imod patienten, så de ved, hvad de ser ind i.
Vi oplever, at det giver en ro, at man ved, der er ventetid, så er det nemmere at være i, når man, når man er forberedt på det.

Vi gør meget ud af hele tiden at være synlige for patienten. Det kan være at gå igennem venteværelset og få øjenkontakt med patienterne, for på den måde at signalere “Vi har set jer, vi har styr på det”.

Det kan også være at gå hen til den enkelte patient og fortælle, hvad det er, han eller hun venter på, og hvad det er, der skaber ventetiden.

Vi oplever faktisk, at patienterne nogle gange kommer hen og siger, at det har ikke været slemt at være her.
Godt nok har ventetiden været lang, men de har hele tiden haft en oplevelse af, at vi har set dem, og at vi har haft styr på deres forløb.

Så den tryghed er enorm vigtig.
For mig er det en kæmpestor tilfredsstillelse, når jeg siger farvel til patienterne og oplever, at de har haft et godt og trygt forløb på trods af ventetid.