Hjerne og Nerve - vejledning til praktiserende læger

Her kan du læse om hvilke oplysninger og evt. forudgående undersøgelser, vi gerne vil have i forbindelse med henvisning af børn og unge.

Før henvisning

Ved børn og unge med hovedpine bør der være taget stilling til følgende fokusområder:

• Indsats på fokusområder med opfølgning i praksis:
    • væske indtag
    • kost
    • skærmtid
    • søvn
    • motion
    • stress (sociale forhold, skoleforhold)
  • Klassificering om muligt
    • Migræne
    • Spændingshovedpine
    • Sekundær hovedpine
    • Blandingshovedpine
    • OBS migræne ved børn præsenterer sig ofte anderledes i forhold til voksne.
  • Bør ses af øjenlæge.
  • Ved spændinger i nakke/skuldermuskulatur kan barnet ofte med god effekt henvises til fysioterapi med henblik på vurdering og øvelser.
  • Der skal måles BT.
  • Hovedpinedagbog udfyldt for minimum 4 uger.
  • Evt. rhinitis/astma skal være velbehandlet.

• Hovedpine efter akut øvre luftvejs infektion kan med fordel ses an 2-3 mdr.

• Hvis patienten får østrogenholdigt præparat, kan man overveje skift til andet præparat. Obs. ved migræne med aura er østrogenholdige præparater kontraindicerede.

Henvisning

Ambulant henvisning

• Børn 0- 6 år med hovedpine. Dog ikke hvis der er en oplagt årsag som ikke giver anledning til bekymring. Obs. børn under 6 år har ikke kronisk hovedpine.
  • Børn over 6 år med hovedpine, som har varet mere end 6 måneder og hvor livsstilstiltag ikke har haft effekt.
  • Børn kan dog henvises før 6. måneders varighed ved:
    • Stort skolefravær (mere end 10 %) pga. hovedpine over de sidste 3 måneder.
    • Børn som er svære at behandle/ikke klassificerbare til trods for relevant udredning/behandling.
    • Børn over 6 år med migræne uden aura med mere end 2-3 anfald per måned gennem 3 måneder, hvor det ikke har hjulpet med livsstilstiltag og optimering af den akutte medicinske behandling ved anfald.
    • Børn med migræne med aura skal henvises med henblik på MR-cerebrum.
    • Migrænepatienter med neurologiske udfaldssymptomer i forbindelse med anfald skal altid henvises.
  • Obs. STROKE symptomer ved børn skal behandles som ved voksne.

Akut henvisning

• Røde flag: fokale neurologiske symptomer
  • Ændret bevidsthedsniveau
  • Ændring  i personlighed/adfærd
  • Opkastning nat/morgen
  • Vågner pga. hovedpine
  • Svær forværring i karakteren af en i forvejen kendt hovedpine
  • Pludselig indsættende svær hovedpine
  • Obs. der skal ikke planlægges MR scanning i almen praksis og familien bør ikke loves, at denne undersøgelse vil blive lavet.

Henvisningen skal indeholde:

• Henvisningsdiagnose
  • Hovedpinetype hvis muligt
  • Blodtryk
  • Oplysninger om ovennævnte fokusområder
  • Hvilke behandlingsforsøg er afprøvet (medicinsk, fysioterapi, øjenlæge mm) og med hvilket resultat
  • Telefonnummer til familien
  • Behov for tolk og hvilket sprog

Behandling

Migræne:

6-8 år
Primært paracetamol + søvn
Ibuprofen kan tillægges ved behov.

8-12 år
Paracetamol+ ibuprofen

12 år +
NSAID + paracetamol. Kan suppleres med Sumatriptan som 10mg nasalspray.

Spændingshovedpine:

Som udgangspunkt skal spændingshovedpine ikke medicinsk behandles, men der bør i stedet sættes ind over for diverse livstilsfaktorer som ovenfor beskrevet. Der kan gives paracetamol, men effekten skal vurderes

Kontaktoplysninger

• Akutte patienter meldes til Børne- og Ungemodtagelsen på telefonnummer 76 36 30 46
  • Akutte spørgsmål angående patienter kan drøftes med pædiatrisk bagvagt på telefonnummer 76 36 33 78
  • Øvrige henvendelser kan ske til sekretær på telefonnummer 76 36 22 29