Samtale om komplementær og alternativ behandling

Mange patienter med en kræftdiagnose overvejer at bruge komplementær og alternativ behandling. På Sygehus Lillebælt giver specialuddannet personale råd og vejledning om komplementær og alternativ behandling.

En kræftdiagnose får mange patienter til at overveje komplementær og alternativ behandling såsom kosttilskud, vitaminer, akupunktur, healing, massage, zoneterapi osv. Nogle anvender det allerede og andre er nysgerrige på hvilke muligheder, der er. Det kan være en stor udfordring selv at vurdere og afgøre hvilke behandlingsmuligheder, der er relevante og sikre, når man samtidig modtager sygehusets kræftbehandling.

Mange har ligeledes brug for råd og vejledning i hvordan livet kan leves på en sikker og sundhedsfremmende måde. Det kan være i forhold til søvn, ernæring, motion osv.

Få en samtale om dine muligheder

På Sygehus Lillebælt tilbyder vi dig samtaler om komplementær og alternativ behandling med en specialuddannet sygeplejerske. Under samtalen rådgiver sygeplejersken i sikker og sundhedsfremmende brug af komplementær og alternativ behandling med udgangspunkt i dine og eventuelt dine pårørendes overvejelser, spørgsmål, behov og bekymringer.

Formålet med samtalerne er,:

• at du og eventuelt dine pårørende oplever tryghed ved brug af komplementær alternativ behandling.
  • at du og dine pårørende bliver klogere på, hvordan I kan leve det, der for jer er et godt liv med kræftbehandling.
  • at du og dine pårørende får rådgivning og konkrete redskaber til, hvordan I selv kan håndtere bivirkninger, symptomer og udfordringer relateret til kræftbehandling.
  • at du og eventuelt dine pårørende kan blive mere afklarede, hvis I bliver i tvivl om, hvorvidt den kræftbehandling, sundhedsvæsenet tilbyder, er den rette.

Læs mere om, hvad komplementær og alternativ behandling er.

Hvordan foregår samtalerne?

Samtalerne foregår i Onkologisk afdeling, og der er afsat 1 time til hver samtale. De afholdes tirsdage og torsdage og kan bookes via den læge eller sygeplejerske, der er tilknyttet din behandling.

Du har også mulighed for at få telefonisk rådgivning torsdage kl. 12-15 på tlf. 79 40 98 37 (booking er ikke nødvendig).

Kontakt for samtale

Jeanett Kertevig

Sygeplejerske, Onkologisk Afdeling

Mere information:
Kontakt Jeanett torsdag kl. 12.00-15.00. Uden for dette tidsrum kan du kontakte Onkologisk Ambulatorium.