Skip til primært indhold

Patient- og Pårørenderådets arbejde

Her kan du læse mere om, hvad det vil siger at være med i Patient- og Pårørenderådet ved Sygehus Lillebælt.

Patient og pårørenderådet fungerer som rådgiver for Sygehus Lillebælts afdelinger og direktion. De emner, der sættes på dagordenen er dem, som afdelinger eller direktionen arbejder med, er optagede af og har brug for sparring på.

På mødernes deler en patient- eller pårørende sin oplevelse med sygehuset. Denne fortælling har til formål at opsamle læring. Både det, der har været godt, og som vi skal gøre mere af, og det der måske kunne være håndteret anerledes. Sammen kommer rådet med bud på, hvor de ser, at der kan forbedres.

Eksempler på emner som patient- og pårørenderådene har arbejdet med:

  • Udvikling af Sygehus Lillebælts Patientløfter
  • Indretning af venteværelser og forhaller
  • Formuleringer i breve til patienter
  • Kunst i patientnære områder
  • Spørgeskemaer til patienter.

Seks gange om året mødes rådet til et møde af 2 ½ times varighed.

Møderne har til formål at:

  • bidrage med sparring og input i form af gode idéer, viden, indsigt og forslag til aktiviteter, der skal udvikles eller evalueres
  • sikre et løbende fokus på patienters og de pårørendes behov og forventninger
  • styrke kommunikation og samarbejde mellem patienter, pårørende og personale

Som medlem af patient- og pårørenderådet skal du have tid og overskud til at afsætte cirka tre timer om måneden til arbejdet.

Du skal have lyst til at bidrage med ideer og konstruktive forslag til forbedring af forhold for patienter og pårørende. Derudover skal du kunne repræsentere en bredere patientgruppeave og tænke ud over egne erfaringer.

Rådets medlemmer har også mulighed for at være med som patienters og pårørendes stemme i andre strategiske råd, i udvalg og i workshop, for eksempel:

  • Strategirådet
  • Klinisk Etisk Udvalg
  • Fælles Beslutningstagning
  • Forskningsrådet
  • Regional forskningsråd
  • Kvalitetsrådet.

Rådet er sammensat af:

  • 14 patienter og pårørende
  • 6 ledere fra sygehuset
  • 1 medlem fra direktionen
  • 1 sekretær.

Sekretariat

Mette Vibjerg Hansen

Frivillighedskoordinator

Økonomi og Planlægning


51438912

Du er velkommen til at skrive på overstående mail, hvis du har idéer, som du ønsker at dele. 

APPFWU02V