Europæisk implementeringsmodel for fælles beslutningstagning - Joint Action PreventNCD
I samarbejde med Onkologisk afdeling på Sygehus Lillebælt leder Center for Fælles Beslutningstagning et innovativt pilotprojekt som del af det EU-støttede samarbejde Joint Action Prevent Non-Communicable Diseases.
I pilotprojektet videreudvikles Center for Fælles Beslutningstagnings implementeringsmodel til en europæisk model for udbredelse af fælles beslutningstagning. Denne model skal understøtte samarbejdets overordnede mål om at forebygge ikke-smitsomme sygdomme, og herudover, nedbringe forekomsten af kræft i Europa.
Formål
Pilotprojektets primære formål er at:
- Udvikle en europæisk model for implementering af fælles beslutningstagning
- Pilotteste modellen på hospitalsafdelinger og i privatpraktiserende læger i Europa
- Evaluere udviklingsprocessen og implementeringsforløbet systematisk og kvalitativt
- Skabe et gennemtestet grundlag for en europæisk "best practice" når det kommer til implementering af fælles beslutningstagning
Det europæiske samarbejde
JA PreventNCD er et omfattende EU-støttet samarbejde mellem 23 lande. Initiativet handler om udbrede de bedste metoder til at forebygge ikke-smitsomme sygdomme henover Europas landegrænser, og med særlig vægt på nedbringelse af sygdomsbyrden fra kræft og udbredte risikofaktorer som tobaksbrug.
Pilotprojektet vedrørende fælles beslutningstagning er en del af samarbejdets fokusområde ’Implementering af individualiseret risikostratificering for kræft og andre ikke-smitsomme sygdomme’. Fælles beslutningstagning spiller her en væsentlig rolle som en central platform til systematisk at opnå individualiserede patientforløb ud fra en mere holistisk forståelse af patienternes liv.
Nøgleinnovationer i SDM pilotprojektet
En central udfordring i pilotprojektet er at udvikle en radikalt skalérbar version af Center for Fælles Beslutningstagnings implementeringsmodel, der kan benyttes i vidt forskellige sundhedssystemer på tværs af Europa. Kan Center for Fælles Beslutningstagning hjælpe sundhedspersonale, der befinder sig i et helt andet land og hvilken form kan rådgivning tage? I pilotprojektet tænkes alle dele af implementeringen derfor forfra med en større skala for øje, og det har ledt til en række innovationer, der skal pilottestes som en samlet løsning:
- Digital rådgiver som gennemgående implementeringsstøtte: I piloten udvikles AI agenten SDM:COACH som – en AI-baseret chatbot, der skal støtte sundhedspersonalet under implementeringen af fælles beslutningstagning. SDM:COACH tilgås der hvor personalet i forvejen kommunikerer med deres kollegaer og finder de bedste ressourcer om fælles beslutningstagning, når behovet opstår undervejs i implementeringen. Inspireret af succes med lignende digitale rådgivere til teams på offshore vindmøllekonstruktioner, leverer SDM:COACH personligt tilpasset læringsmateriale baseret på personalets rolle i implementeringen og egne præferencer for læring.
- Skræddersyet træningsmateriale: Til pilotprojektet redesignes træning af fælles beslutningstagning som et Learning Management System (LMS) med fokus på at skabe læring gennem tilgange som flipped classroom og blended learning. Baseret på viden om organisering og roller i implementeringen udvikles læringsmateriale til forskellige medicinske specialer, læringsstile og behov, herunder AI-generede podcasts, korte forklaringsvideoer og lettilgængelige trin-for-trin procesmanualer.
- Data-drevet implementering giver ny indsigt: Med de nye digitale redskaber, særligt SDM:COACH og et gennemgående LMS, forandres også implementeringskonsulents rolle. Den nye rolle indebærer at analysere digitale data, læse adfærdstrends og at generere indsigter som afdelingsledelserne på hospitalsafdelinger kan bruge til at træffe beslutninger. Implementeringskonsulenter får en vigtig rolle i at analysere personalets interaktioner med SDM:COACH og præsentere anonymiserede trends, der giver ledelsen mulighed for at træffe strategiske beslutninger om implementeringsforløbet baseret på adfærdsdata og refleksioner fra selve arbejdsflowet.
Tidsplan og milepæle
Projektet løber frem til udgangen af 2027 med følgende nøgleaktiviteter:
2024: Etablering af partnerskaber og onboarding
2025: Udvikling af europæisk implementeringsmodel i samarbejde med danske og europæiske partnere, herunder prototyper af SDM:COACH
2026: Implementering og pilot-testning hos europæiske samarbejdspartnere
2027: Evaluering og formulering af endelig europæisk model
Projektansvarlig
Malte Lebahn-Hadidi, projektleder, Center for Fælles Beslutningstagning
Mette Byg Josefsen, projektmedarbejder, Center for Fælles Beslutningstagning
Projektpartnere
Projektet foregår i samarbejde med Onkologisk afdeling på Sygehus Lillebælt og resten af Joint Action PreventNCD-samarbejdet.
Publikationer
Pt. ingen publikationer.
Senest opdateret: 04.06.2025