Ofte stillede spørgsmål
Her kan du finde svar på de oftest stillede spørgsmål på Hjertesygdomme.
Tider
Vi arbejder hele tiden på, at du får tilsendt din tid så hurtigt som muligt. Hvis du synes, at der er gået for lang tid, hvor du ikke har modtaget en indkaldelse, skal du kontakte den lokale patientvejleder.
Hvis du har et forløb i Hjertesygdomme, vil det være en god ide for dig at downloade Mit Sygehus app'en. Hvis vi kobler dig til app’en, har du her mulighed for at se dine fremtidige tider i hjertemedicinsk ambulatorium. Du skal dog være opmærksom på, at de tider, der ligger langt fremme i kalenderen, først er gældende, når du har modtaget et brev i din e-boks eller i din postkasse.
I Hjertesygdomme har vi en afbudskasse. Du er altid velkommen til at kontakte den lokale patientvejleder, hvis du ønsker at komme i afbudskassen. Vi får ofte afbud fra patienter, der ønsker en ny tid. For os kan det også være en hjælp, at vi har nogle patienter, der hurtigt kan møde – ikke mindst på afbud med kort varsel.
Hvis du undrer dig over, at du har fået en indkaldelse til undersøgelse eller samtale i Hjertesygdomme, er det vigtigt, at du kontakter os. Så kan vi sammen finde ud af, hvad årsagen er til din indkaldelse, og om der er behov for din tid. Hvis der ikke er et behov, kan vi aflyse, så en anden kan få glæde tiden.
Du er velkommen til at besøge dine pårørende på sengeafdelingen dagligt - dog skal der gerne være ro på stuerne i middagshvilet fra kl. ca. 12.00-14.30 og igen efter kl. 21.00.
Medicin og recepter
Når du har et hjerteforløb hos os, er det vores læger, der udskriver recepter på den medicin, som vi har ordineret til dig. Den resterende medicin skal din egen læge udskrive recepter på.
Når vi afslutter dig til din egen læge, og du ikke skal møde mere hos os, overtager din egen læge ansvaret for alle dine recepter.
Hvis du mangler recept på din hjertemedicin skal du - gerne i god tid - kontakte os via sikker mail eller via telefon.
Vi beklager, at du er gået forgæves på apoteket. Skynd dig at kontakte Hjertesygdomme, så vi kan give apoteket besked om den medicin, som du mangler.
Det er altid godt at skabe sig et overblik over den medicin, som du tager. Det er godt at vide, hvorfor du skal tage den medicin, som er ordineret. Der kan også være noget, som du skal være særligt opmærksom på i forbindelse med bestemte typer medicin. Hvis du oplever, at du mangler viden, kan du eventuelt læse indlægssedlen i medicinpakken. Du kan også finde information i Mit Sygehus app'en eller på www.promedicin.dk
Øvrige
Hvis du er berettiget til transport, har du mulighed for at bestille transport 2 hverdage før din tid på sygehuset. I den forbindelse vil vi oplyse dig om det tidspunkt, hvor du bliver hentet. Vi har brug for oplysninger om, hvorvidt du skal have en ledsager med, om du har hjælpemidler, og hvorvidt du selv kan gå til afdelingen. Du kan ringe til ambulatoriet inden for almindelig åbningstid.
Du kan læse mere i forhold til, hvorvidt du er berettiget til transport.
Der er som udgangspunkt 4 ugers ventetid på svar på din analyse af din hjerterytmeoptagelse eller dit døgnblodtryk. Straks efter at vi modtager din undersøgelse, foretager vi den første gennemgang af optagelserne. Dette gør vi i forbindelse med, at vi downloader optagelsen til computeren. Allerede her finder vi de fleste alvorlige livstruende hjerterytmeforstyrrelser.
Den grundige tidskrævende gennemgang løser vi, så snart vi får muligheden. Herefter skal den læge, der har henvist dig til undersøgelsen, vurdere optagelsen, og du får herefter svar på, om der er behov for yderligere udredning eller eventuel behandling.
Oplever du, at der er gået længere tid end 4 uger, eller har du tiltagende symptomer, skal du kontakte os.
Hvis du har et forløb i hjertesvigtsklinikken på Vejle eller Kolding Sygehus, har du i forbindelse med dit første besøg fået kontaktinformationer på teamet af de sygeplejersker, der er tilknyttet hjertesvigtsklinikken. De har dagligt telefontid, som dog kan variere mellem Kolding og Vejle. Du er altid velkommen til at kontakte teamet, hvis du skal bestille hjertesvigtmedicin eller har spørgsmål angående dit forløb eller din sygdom.
Er du henvist som ny patient til Hjertesygdomme, har du som patient rettigheder. Disse er du informeret om i dit indkaldelsesbrev. Hvis du ønsker at blive omvisiteret til et andet sygehus, skal du ringe til vores lokale patientvejledere på det telefonnummer, der står i brevet. Så vil de være behjælpelige med at få din henvisning omvisiteret.
Hvis vores hjertelæger har henvist dig til yderligere undersøgelser eller behandling, som vi ikke kan foretage på Hjertesygdomme, Sygehus Lillebælt, vil du blive indkaldt fra Odense Universitetshospital. Du skal holde øje med din e-boks eller postkasse afhængigt af, hvor du modtager din post.
Hvis du oplever akutte forværringer af dine symptomer, skal du altid kontakte din egen læge eller vagtlægen. I alvorlige tilfælde skal du ringe 112. Hvis din egen læge skønner, at der er behov for en hurtig tid i ambulatoriet eller eventuelt en indlæggelse, kontakter din egen læge en hjertelæge.
Hvis du er på ferie i udlandet, og du er i tvivl om, du har modtaget noget i din e-boks angående en snarlig tid i Hjertesygdomme, har du altid mulighed for at kontakte vores lokale patientvejledere. De fleste steder i udlandet med god wi-fi dækning er der som regel også mulighed for at tilgå sin e-boks.
Vi beklager, hvis du er blevet oplyst om, at du skal have taget blodprøver, og disse ikke er bestilt. Hvis det sker, så skal du kontakte den lokale patientvejleder, som vil hjælpe dig med at bestille blodprøverne.
Du kan altid selv booke tid til at få taget din blodprøve på www.booking.rsyd.dk Du skal bruge MitID for at bestille tiden.
Det er muligt at låne en badebænk med hjem fra sygehuset. Dette er dog ofte for en afgrænset periode. I fald der er varigt behov, skal man ringe til visitator i ens bopælskommune. Det er også muligt selv at købe en badebænk.