Patient- og pårørenderådet for Vejle Sygehus

Hvad er vigtigt for patienter og pårørende på kræftområdet? Det hjælper Patient- og pårørenderådet Vejle Sygehus med at have fokus på.

Vejle Sygehus er patienternes kræftsygehus, og vi vægter patienters og pårørendes oplevelser højt.

Dine oplevelser som patient og/eller pårørende er nemlig uvurderlig viden, som gør det muligt for os hele tiden at blive bedre, og træffe de rigtige beslutninger, når vi skal forandre og udvikle forløb og aktiviteter på sygehuset.

Patient- og Pårørenderådet for Kræftsygehuset i Vejle blev stiftet i 2012.

Hvad arbejder rådet med?

Rådet har har bl.a. sat emnet 'komplementær støttende behandling' på dagsordenen på sygehuset. Komplementær støttende behandling er det, der i folkemunde oftest bliver kaldt alternativ behandling.

Tidligere har rådet også været med til at udvikle tilbuddet "Krop og kræft. Træn, mens du er i kemoterapi".

Hvad indebærer det at være medlem?

Seks gange om året mødet rådet til et to timers møde.

Møderne har til formål at:

• bidrage med gode idéer, viden, indsigt og forslag til aktiviteter, der skal udvikles eller evalueres
  • sikre et løbende fokus på patienters og de pårørendes behov og forventninger
  • styrke kommunikation og samarbejde mellem patienter, pårørende og personale

Rådets medlemmer er også med som patienters og pårørendes stemme i strategiske råd og udvalg, og er fx repræsenteret i:

• Strategirådet
  • Klinisk Etisk Udvalg
  • Center for patientkommunikation
  • Fælles Beslutningstagning
  • Forskningsrådet
  • Regionale forskningsråd
  • Kvalitetsrådet

Som medlem af patient- og pårørenderådet skal du have tid og overskud til at afsætte cirka tre timer om måneden til arbejdet.

• Mona Muusmann Petersen, patient (formand)
  • Ellen Grimstrup, pårørende
  • Mette Nielsen, pårørende
  • Mads Holberg, patient
  • Annette Carstensen, patient
  • Lone Noer-Andersen, pårørende
  • Kirsten Bech, pårørende
  • Jonna Christensen, patient
  • Simone Jacobsen, pårørende
  • Dorthe Kronborg, chefsygeplejerske, Onkologisk Afdeling
  • Britt Overgaard, chefsygeplejerske, Medicinsk Afdeling
  • Hanne Andersen, sygeplejefaglig direktør
  • Helle Gangelhof, chefsygeplejerske, Organkirurgisk og Plastikkirurgisk Afdeling
  • Jakob Møller, cheflæge, Røntgenafdelingen
  • Christa Nyhus, overlæge, Onkologisk Afdeling
  • Susanne Haugaard Silkjær, Rådgivningsleder, Kræftens Bekæmpelse

Mette Vibjerg Hansen

Frivillighedskoordinator

Økonomi og Planlægning

51438912

Har du lyst til at blive medlem af Patient- og Pårørenderådet for kræftsygehuset i Vejle?

Hvis du selv er, eller har været kræftpatient eller pårørende til en kræftpatient på Vejle Sygehus inden for de seneste tre år, og har lyst til at bidrage til det vigtige arbejde, hører vi gerne fra dig.

Du kommer selvfølgelig med dine egne erfaringer, men det er vigtigt at understrege, at du skal kunne løfte dig over egne oplevelser og se på spørgsmål og udfordringer med generelle patient- og pårørendeøjne.

Arbejdet er frivilligt og ulønnet, og kræver ingen særlige forudsætninger.

Mette Vibjerg Hansen

Frivillighedskoordinator

Økonomi og Planlægning

51438912

Du er velkommen til at skrive på overstående mail, hvis du har idéer, som du ønsker at dele.