Nyt blodprøverum hjælper barnet, når stikket skal laves

På Kolding Sygehus har man taget et helt nyt, særligt børnevenligt lokale i brug. Her skal barnet have en god, tryg oplevelse, når det skal have lavet en blodprøve.

Læge fortæller barn om blodprøver.

Lokalet er fyldt med lyse, beroligende farver - og med en kæmpe videoskærm på den ene væg.

Dreng får taget en blodprøve

Det nye lokale skal hjælpe børn og unge til en mere tryg oplevelse, når stikkes skal laves.

Lokalet er lyst, behageligt og indbydende. Skabet er malet i en mørkegrå, beroligende farve, og oven på skabet står der tre LED-lys. Henover skabet hænger en stor, bred fladskærm, hvorpå barnet kan se børnefilm.

På Kolding Sygehus har man etableret et nyt lokale med afslappende, hjemlige rammer, hvor børn kan få taget blodprøver. Lokalet har været brugt i én uge – med positive erfaringer til følge.
- Det er gået fantastisk, siden vi tog det i brug. Det har været en succes, og det kører rigtig godt, siger afdelingsbioanalytiker Susan Boye Nørregaard fra Biokemi og Immunologi på Kolding Sygehus.

Indtil for en uge siden skulle børn, der skulle på sygehuset for at få lavet en blodprøve, have taget prøven i Blodprøver & EKGs lokaler ved forhallen, som også er beregnet til voksne. Men nu har man etableret et lokale, der kun er målrettet børn, og som derfor også har en hyggelig, børnevenlig indretning, som kan være med til at skabe tryghed for børnene.

Angst for nåle senere i livet

Blodprøverummet ligger op ad Børne- og Ungeafdelingens ambulatorium. Det giver samtidig den fordel, at de børn, som er blevet undersøgt på ambulatoriet, ikke skal væk derfra, hvis de som et led i undersøgelsen skal have lavet en blodprøve.
- Tidligere blev børnene sendt fra Børne- og Ungeambulatoriet og over til forhallen - og undervejs på de fem minutter, det tager at gå gennem sygehuset, kunne der gå rigtig mange tanker igennem hovedet på et barn, der i forvejen var nervøs. Nu er det et mere sammenhængende forløb, der giver en bedre oplevelse for børnene og deres forældre, forklarer ansvarlig projektbioanalytiker Bente Lindberg Callesen fra Biokemi og Immunologi på Kolding Sygehus.

For en stor gruppe af mennesker kan dét at få taget en blodprøve være en angstprovokerende, voldsom oplevelse, som præger dem dybt - også senere i livet - og som i værste fald betyder, at de fravælger en række tilbud i sundhedssystemet som for eksempel vaccinationer. Den angst for nåle bliver typisk skabt, mens de er børn.
- Det her skal gerne føre til mere trygge børn. Tidligere var det desværre - i enkelte tilfælde - nødvendigt at fastholde børn, når prøven skulle tages. Men de nye lokaler, trygge rammer og det tættere samarbejde gør, at børnene får en bedre oplevelse, fortæller sygeplejerske Gitte Deinbek fra Børne- og Ungeafdelingen, som har været med til at etablere det nye lokale.

Naturlyde kan berolige

Gitte Deinbek fortæller, at det er afgørende for den gode oplevelse at kunne forberede barnet forinden. Det sker i det tilstødende forberedelseslokale, som også er holdt i beroligende, hyggelige farver - og med bløde, runde møbler som interiør samtidig med at beroligende, afdæmpede lyde fra naturen strømmer ud af en højtaler. Her kan barnet for eksempel forberede sig på prøven ved hjælp af app’en “Rumles blodprøve på sygehuset”.

App’en forbereder børnene på, hvad der skal ske, og det foregår gennem trolden Rumles animerede univers. Børnene kan hjælpe Rumle, der er maskot for børnene på sygehuset, gennem en blodprøve.
- Det er vigtigt, at barnet er forberedt og ved, hvad der skal ske. På den måde kan vi samarbejde med barnet. Og når de så skal have lavet prøven, har vi forskellige distraktionsmuligheder, så vi på god vis kan aflede dem, fortæller Gitte Deinbek.

Videoskærme gør en forskel

Én af de muligheder er brugen af videoskærme – én på væggen og én i loftet til de børn, der gerne vil ligge ned – hvorpå barnet kan se tegnefilm eller andre videoklip, som kan skabe ro. En anden mulighed er virtual reality-briller, som barnet kan tage på og derpå spille spil eller se film, mens blodprøven bliver taget.
- Der er ro og rum omkring processen. Barnet er i centrum, og blodprøverummet er indrettet på barnets præmisser, siger Susan Boye Nørregaard.

Det nye børnevenlige blodprøverum har åbent fra klokken 7 til 15. Etableringen af det er en del af arbejdet med at gøre Kolding Sygehus til et særligt børnevenligt hospital, hvor de yngste patienter får en ekstra skånsom behandling og pleje.