Nyt studie gør os klogere på børn med rygsmerter

Et nyt forskningsprojekt fra Rygcenter Syddanmark sætter spot på børn med ondt i ryggen. Mange børn med rygsmerter kommer nemlig på sygehuset med smerter, det ikke er muligt at finde en præcis årsag til.

Freja Gomez

Freja Gomez Overgaard står bag det omfattende studie af børn med rygsmerter.

Hvert år kommer cirka 100 børn og unge på sygehuset til undersøgelse på Rygcenter Syddanmark i Middelfart, fordi de har ondt i ryggen. Men i de fleste tilfælde er det ikke umiddelbart muligt at bedømme, hvad ryggen præcist fejler.

I et nyt forskningsprojekt fra Rygcenter Syddanmark i Middelfart vil en kiropraktor og forsker derfor undersøge denne gruppe af patienter under 18 år – og blive lidt klogere på, hvem de er, hvilke symptomer de døjer med og ikke mindst, hvilken hjælp de har behov for.
- Vi ved ikke meget om den gruppe. Derfor skal vi lære dem bedre at kende, fortæller forskeren, kiropraktor Freja Gomez Overgaard.

Mange får ikke en diagnose

Cirka 3500 børn og unge i hele landet er hvert år i kontakt med sundhedssystemet og får stillet en rygdiagnose. Rygcenter Syddanmark har i samarbejde med Børne- og Ungeafdelingen i Kolding udviklet en særlig børn-og-unge-enhed, hvor børn med rygsmerter kan blive henvist til en rygspecifik undersøgelse. Foreløbige tal fra enheden tyder på, at op mod 75 procent af de børn og unge får diagnosen ’uspecifikke rygsmerter’, som reelt dækker over, at det ikke er muligt at fastlægge en helt præcis årsag til rygsmerterne. Smerter, der måske forinden kunne være behandlet af en kiropraktor eller fysioterapeut.
- Man kan blive sygeliggjort af at komme på sygehuset, nogle børn skal scannes i en MR-scanner, og det er sjælden en god oplevelse, hvis du er barn. Scanneren larmer, og du skal ligge helt stille i 20 minutter. Derfor er det vigtigt, at vi ikke undersøger flere børn på sygehuset, end det er nødvendigt, siger forskeren.

Hun fortæller, at henvisningskriterierne til en rygundersøgelse på sygehuset reelt er de samme, som man bruger til voksne – men fordi det er børn, det drejer sig om, er tærsklen sænket yderligere.
- Derfor skal der ikke meget til, før et barn får en henvisning til sygehuset. Den praktiserende læge, der henviser til sygehuset, gør intet forkert, for lægen følger bare kriterierne, som de er nu, siger hun.

Gennemgår data fra registre

Freja Gomez Overgaard vil blandt andet gennemgå patientregistre fra 2007 og frem for at blive klogere på børnenes behandlingsforløb. Og hun vil undersøge, om de børn, der kommer på sygehuset, er blevet set af andre behandlere, inden de kommer på sygehuset med for eksempel ondt i lænden.
- Det er ekstremt interessant, hvis barnet ikke har været undersøgt af en fysioterapeut eller kiropraktor. Det kan indikere, at det måske går for stærkt med at sende barnet på sygehuset, siger hun.

Men – betoner Freja Gomez Overgaard – det er vigtigt at pointere, at der er mange børn, som har specifikke ryglidelser, der kræver et forløb på sygehuset. Det kan være børn, der har et mindre brud i ryggen, ligesom en mindre gruppe af børn bliver ramt af en diskusprolaps.
- Omvendt ved vi også, at børn kan have ondt i ryggen, fordi muskler og knogler ikke vokser lige hurtigt. Andre børn kan have fået smerter, fordi de sidder dårligt på stolen, når de spiller computer, eller fordi de aldrig dyrker sport. Og vi har omvendt børn, der dyrker 10 timers sport om ugen i fritiden, og det kan så forklare rygsmerterne. Alt det kan være årsagen til rygsmerterne og et muligt sted at sætte ind, siger hun.

I de tilfælde er det – ifølge forskeren - derfor langt fra altid nødvendigt med en undersøgelse på sygehuset. I stedet kan ændrede vaner eller behandling hos en kiropraktor eller fysioterapeut gøre en væsentlig forskel.

Spørger til søvn og skolegang

Som en del af studiet vil børn og unge under 18 år med rygsmerter på Rygcenter Syddanmark i de næste to år få et spørgeskema, hvor børnene selv skal svare på en lang række spørgsmål. Både om smerter, skolegang, fritidsaktiviteter, søvn og meget andet.
- På baggrund af de besvarelser kan vi blive klogere på de problematikker, som børnene selv beskriver, siger Freja Gomez Overgaard.

Freja Gomez Overgaards studie er en del af et ph.d.-projekt, der løber tre år frem, og som blandt andet involverer et studieophold i Australien, der er langt fremme på netop dette område. Hun har fået bevilget to større forskningsdonationer til arbejdet – fra puljer under Region Syddanmark og Kiropraktorfonden.