Patienter får tilbudt hjælp til at sænke alkohol-forbruget

Patienter på tre afdelinger på Sygehus Lillebælt bliver nu spurgt til deres alkoholforbrug – og får eventuelt tilbudt hjælp til at sænke forbruget.

Har du i løbet af det sidste år følt, at du burde nedsætte dit alkoholforbrug?

Det spørgsmål vil patienter på tre udvalgte afdelinger på Sygehus Lillebælt i den kommende tid få stillet, når de sidder overfor en læge eller en sygeplejerske på sygehuset.

Som en del af et projekt, der skal hjælpe patienter til at komme ud af et for stort forbrug af alkohol, vil lægen eller sygeplejersken for eksempel forud for en undersøgelse spørge, om patienten drikker mere end den mængde alkohol, som Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man højst drikker hver uge. For kvinder er det syv genstande, for mænd er det 14 genstande.

I kølvandet på en succes

Svarer patienten ja, får vedkommende tilbudt at blive henvist til en forebyggende samtale med en sundhedskonsulent i hjemkommunen. Den samtale kan så siden føre til et egentligt kursus i gode livsstilsvaner.
- Over 3000 dødsfald er årligt relateret til alkohol, og som sygehus har vi en forpligtelse til at hjælpe med at sænke patienternes alkoholforbrug. Der er i det hele taget mange her-og-nu-gevinster forbundet med et mindre forbrug som et lavere blodtryk, et større overskud, et stærkere immunforsvar, og at man sover bedre, fortæller planlægningskonsulent på Sygehus Lillebælt, Louise Højsager Persson, der er koordinator på projektet.

Projektet bliver i første omgang testet på Kvindesygdomme og Fødsler, Medicinsk Afdeling og Organkirurgisk Afdeling på Kolding Sygehus, og det begynder i uge 44. Er det en succes, bliver det rullet ud til resten af sygehuset.

Og projektet er sat i søen efter, at Sygehus Lillebælt siden 2018 har haft stor succes med på tilsvarende vis at spørge til alle patienters rygevaner. Det har foreløbigt ført til flere end 4000 henvisninger til samtaler med en kommunal rygestop-rådgiver.
- Måske takker en patient med et for stort forbrug ikke umiddelbart ja til en samtale. Men vi kan måske så et frø hos patienten, der går hjem og tænker over forbruget, og når vi så senere møder vedkommende og stiller samme spørgsmål igen, svarer vedkommende ja, siger Louise Højsager Persson.

Kan føre til 60 sygdomme

Projektet er en del af Danske Regioners forebyggelsesudspil, "Sundhed for livet". Og som en del af projektet har Sygehus Lillebælt fundet 16 alkohol-ambassadører på sygehuset, der er blevet særligt undervist i at tage snakken med patienten om alkoholforbruget – og som skal hjælpe kollegaerne i forbindelse med arbejdet.
- Vi håber, at patienterne vil tage godt imod tilbuddet. Og det har bare en anden pondus, når det er en sundhedsfaglig person, der spørger dig, siger Louise Højsager Persson.

Når pilot-projektet på de tre afdelinger nærmer sig sin afslutning, vil Sygehus Lillebælt evaluere metoden, inden man eventuelt tester videre – eller umiddelbart derefter ruller projektet ud til alle andre afdelinger.