Brian behandler sig selv på sygehuset

På Kolding Sygehus kan nyrepatienter nu selv foretage dialysen af deres blod – hvornår på døgnet de vil. Det skaber mere frihed i dagligdagen. Et tilbud, som Brian Alexandersen gør brug af.

Patient ligger i seng og får dialyseret blodet

Brian Alexandersen foretager selv dialysen af sit eget blod på sygehuset.

Brian Alexandersen låser sig selv ind. Klokken 6.30, denne torsdag morgen, bipper han nøglekortet på scanneren ved døren og går ind ad ’Indgang P’ på Plan 3 på Kolding Sygehus.

På et depot finder han selv det udstyr, han skal bruge, for øjeblikke senere at sætte sig i stolen for at gennemføre endnu en dialyse – hvor hans blod skal renses ved hjælp af en maskine. Der er ingen sygeplejersker eller læger til at hjælpe ham, for den 53-årige haderslever ordner selv alt – og klarer selv behandlingen. Fire timer senere kan han så forlade Kolding Sygehus efter endnu en veludført dialyse.
- I starten sagde jeg, at jeg aldrig skulle lære at stikke mig selv og lave dialysen. Men det er bare noget, man skal gøre til en vane, fortæller han.

Giver mere frihed

Brian Alexandersen er den første patient på Kolding Sygehus, der gør brug af sygehusets nye ”self care”-tilbud, som blev udbudt fra den 1. oktober. Et tilbud, hvor patienterne bliver oplært i at lave dialysen selv – fra start til slut – og hvor behandlingen kan foregå i alle døgnets 24 timer. Det bestemmer patienten helt selv. Med et nøglekort kan patienten altid låse sig ind på dialyse-gangen.

Det giver patienten en større frihed, fordi vedkommende ikke er bundet til de præcise behandler-tider, som bliver tilbudt, hvis patienten skal have hjælp af personalet. Nu kan patienten selv-dialysere sig, hvornår det skal være, 365 dage om året.
- Det har stor betydning og giver mere frihed, fordi jeg kan komme her tidligt om morgenen og gå på arbejde bagefter. Nogle dage er jeg her allerede klokken 5, fortæller Brian Alexandersen, der arbejder som køkkenmedhjælper.

”Self care”-tilbuddet er en del af en ny tilgang, hvor nyrepatienterne i højere grad bliver tilbudt selv at lave dialysen efter en grundig instruktion. Enten derhjemme, hvor patienten får stillet udstyr til rådighed i hjemmet, eller på sygehuset, hvis patienten enten ikke ønsker - eller har mulighed for at gøre det derhjemme. For eksempel fordi patienten bor i en mindre lejlighed, hvor der ikke er plads til dialyse-maskinen.

Patient kobler dialysemaskine til arm

Brian Alexandersen er den første patient, der er blevet oplært i selfcare-dialyse.

Patienter får det bedre

På den måde er patienten ikke afhængig af at skulle møde til dialyse-behandling på et bestemt tidspunkt, men kan – som Brian Alexandersen – få blodet renset for affaldsstoffer, når det passer vedkommende, uden at personalet behøver at være involveret.
- Tanken er, at patienten skal være mere inde over sit eget sygdomsforløb. Patienterne fortæller, at de er taknemmelige for den mulighed. Og ”self care” er en god løsning, hvis man ikke kan dialysere sig derhjemme, siger afdelingssygeplejerske Helle Schütt Schade.

Endnu en nyrepatient er netop nu ved at blive oplært i at dialysere sig selv, og stadig flere får tilbuddet i den kommende tid. Og tilbuddet giver samtidig den vigtige sidegevinst, at patienterne kan få det bedre, fordi de ofte vælger at tage flere dage på sygehuset for at få renset blodet.
- De kan jo selv bestemme, hvor ofte og hvornår de vil dialysere sig. Ofte får patienterne det bedre, hvis de dialyserer sig hyppigere, fordi de bliver bedre renset for affaldsstoffer, siger Helle Schütt Schade.