Et armbånd på Akutafdelingen med stor værdi

Et armbånd om håndledet sikrer en endnu bedre behandling for en række patienter på Akutafdelingen på Sygehus Lillebælt. De foreløbige erfaringer med armbåndet er gode.

Sygeplejerske holder armbånd

Sådan ser armbåndet ud - simpelt, men med vigtig information derpå.

Det er den type armbånd, som man får om håndledet, når man er på festival. Eller som giver børn adgang til alle forlystelser i forlystelsesparken.

Men på Akutafdelingen på Kolding Sygehus har samme type armbånd nu også en langt mere vigtig, værdifuld funktion. Siden foråret har svækkede, typisk ældre borgere fra pleje- og aflastningscentre i Kolding Kommune nemlig fået armbåndet sat omkring håndledet, når de har skullet til behandling på Akutafdelingen. På båndet står skrevet et direkte telefonnummer til en kontaktperson på det sted, hvor borgeren bor eller midlertidigt opholder sig.
- Armbåndet er med til at give en bedre behandling og skaber endnu bedre patientsikkerhed. For patienten vil opleve et mere samlet forløb, fortæller Mona Lynge Thomhav, der er oversygeplejerske på Akutafdelingen.

Kan patienten stå og gå?

Tidligere kunne overgangen fra plejecenter til sygehus medføre, at værdifuld information gik tabt. Simpelthen fordi personalet på Akutafdelingen, der mødte den netop ankomne patient, ikke kendte vedkommende og for eksempel ikke havde tilstrækkelig viden om patientens baggrund og normale tilstand.
- Det kan være svært at se, om patienten er dårlig – eller om vedkommende altid har det sådan. Vi ser måske en patient, der ligger ned, men vi ved ikke, om patienten rent faktisk kan stå og gå. Nu kan vi ringe direkte fra stuen og spørge: ”Hvad kan han? Kan han normalt gå rundt med rollator?” Og så får vi et hurtigt svar på det, fortæller Ditte Orbesen, der er tværsektoriel koordinator på Akutafdelingen.

Sygeplejersker taler på gang.

Mona Lynge Thomhav (tv) og Ditte Orbesen fortæller, at armbåndet har ført gode erfaringer med sig.

Personalet kunne også tidligere ringe og få vigtige informationer om patienten, men her var kontaktpersonen den koordinerende sygeplejerske i kommunen, der havde en mere overordnet viden om den enkelte borger. Derfor var det ikke altid muligt – øjeblikkeligt – at få den helt rette information.
- Nu ringer vi direkte til det pågældende plejecenter eller aflastningssted, og så taler vi med én, der kender patienten godt, siger Ditte Orbesen.

Gode erfaringer

Et opkald til kontaktpersonen kan for eksempel også give svar på, om patientens pårørende allerede er informeret om, at deres kære er på sygehuset, eller om personalet på plejecentret allerede har taget prøver, der kan indikere tegn på sygdom – som personalet på Akutafdelingen af den grund ikke behøver at tage. Det nuværende IT-system, der først får betydningsfulde forbedringer i 2024, bremser nemlig for en række af de udvekslinger af informationer.
- De foreløbige erfaringer er gode, for det er et simpelt system. Det er nemt. Personalet får mulighed for at udveksle information, som, de vurderer, er vigtig, forklarer Ditte Orbesen.

Mona Lynge Thomhav fortæller, at armbåndet er med til at sikre, at borgeren oplever et mere ensartet, samlet forløb.
- Det er et udtryk for, at vi bliver mere og mere sammenkørte på tværs af sektorer - som kommunen og sygehuset. For vi skal være mindre silotænkende og have endnu mere fokus på den sammenhæng, som borgeren skal opleve. Så vi altid gør dét, der bedst hjælper patienten, siger hun.