Husk at bestille tid, hvis du skal på skadestuen

Det er sommer, og der er travlhed på skadestuerne i Kolding og Vejle. Men mange dukker op uden at have fået en tid til undersøgelse, og det skaber ventetid for alle.

Akutafdelingen udefra

Indgangen til skadestuen på Kolding Sygehus.

Når temperaturen stiger, og solen varmer landet, møder personalet på skadestuen hvert år mange af den samme type af patienter. Som barnet, der er kommet til skade på trampolinen eller væltet på rulleskøjterne. Strandgæsten, der er gledet på badebroen, eller som har skåret foden på muslingeskallerne. Eller haveejeren, der har klippet sig selv i fingeren med havesaksen.

Sommer er lig med de skader, der skyldes den aktivitet, som det varme vejr fører med sig. Og det mærker de i høj grad på skadestuerne i Kolding og Vejle.
- Sommer på skadestuen er altid en tid, hvor vi har travlt. Vi har rigtig mange patienter, vi skal undersøge, fortæller Mette Grau, der er specialeansvarlig sygeplejerske på skadestuen i Kolding.

Mange bestiller ikke tid

På skadestuerne i både Kolding og Vejle oplever de dog, at mange borgere ankommer uden forinden at have fået en tid til undersøgelse. Derfor kommer skadestuerne nu med en opfordring til borgere, der har brug for behandling til enten dem selv eller til en pårørende:
- Ring og få en tid til skadestuen på forhånd. Så undgår man at sidde og vente unødigt længe, siger cheflæge på Ortopædkirurgi på Vejle Sygehus, Per Wagner Kristensen, der er med til at lede sygehusets skadestue.

For mens man som borger for år tilbage kunne møde uanmeldt op, er skadestuerne nu visiterede.
- Det betyder, at man skal have fat i lægevagten og have en tid til at komme på skadestuen. Så taler man med enten en læge eller sygeplejerske, der vurderer, om borgeren skal på skadestuen. Og så får man efterfølgende en vejledende ’cirka-tid’, forklarer Per Wagner Kristensen.

LINK: Sådan bestiller du til på skadestuen

I maj måned dukkede flere end 200 skadesramte borgere dog op på skadestuerne – uden forhåndsaftalt tid.
- De skal potentielt klemmes ind i mellem alle andre patienter, der har ringet og fået en tid. For vi sender ikke bare uanmeldte patienter hjem uden først at have talt med dem, undersøgt og behandlet dem, hvis der er behov for det, siger Mette Grau, der understreger, at de uanmeldte besøg formentlig blot skyldes uvidenhed. Simpelthen fordi folk ikke ved, at de skal bestille tid.

Skyl såret under vandhanen

Men hvis for mange dukker op uden en tid, øger det ventetiden for alle.
- Hele tidsprogrammet skrider, hvis vi har for mange uanmeldte besøg. Og vi ser det hyppigere om sommeren end uden for sommerperioden, fordi der samtidig er flere turister med behov for hjælp, der ikke ved, de skal ringe på forhånd, fortæller Per Wagner Kristensen.

Mette Grau opfordrer derudover til, at man som skadesramt borger eller pårørende – så vidt, det er muligt – slår koldt vand i blodet, inden man ringer og booker en tid på skadestuen.
- Vi ved godt, at man får en tid, fordi man i situationen vurderer, at der er et akut behov. Men hvis man for eksempel har en sårskade, kan man med fordel skylle såret under vandhanen og sætte et plaster på og så se, om det stadig bløder. Eller man kan tage noget smertestillende, hvis man har forvredet foden. For nogle gange fortager smerten sig kort efter, og så behøver man måske slet ikke at blive undersøgt på skadestuen. Det er jo ikke sjovt at sidde her inde i flere timer for så bare at få et plaster på, man selv kunne have sat på, siger hun.

Man kan bestille tid til skadestuen ved at ringe på telefon 70 11 07 07.