Jan er ny mand i spidsen for patienter og pårørende

Patient- og pårørenderådet på Kolding Sygehus har fået en ny formand. Jan Faldt Bentsen har en lang erfaring som konsulent og rådgiver, og nu skal han være med til at skabe tryghed for patienter og pårørende.

Jan Faldt Bentsen

Jan Faldt Bentsen er ny formand for patienter og pårørende på Kolding Sygehus.

Jan Faldt Bentsen har sat sig for bordenden i patient- og pårørenderådet på Kolding Sygehus. Og den nye formand ser et ganske klart mål for det arbejde i rådet, han de kommende år skal lede.
- Mit overordnede mål som formand er at være med til at skabe tryghed for patienter og pårørende på Sygehus Lillebælt, siger han.

Patient- og pårørenderådet i Kolding mødes seks gange om året for at drøfte og bidrage med gode idéer til sygehusets udvikling - og for at styrke samarbejdet mellem patienter, pårørende og medarbejdere på sygehuset. Der er et tilsvarende råd på sygehuset i Vejle. Jan Faldt Bentsen overtog formelt formandskabet på et møde i februar, efter at han forinden havde været menigt medlem i to år.
- Det er vældigt givende. Jeg er imponeret over den investering, som Sygehus Lillebælt gør i det her. Jeg er imponeret over de ressourcer, man bruger på det, og det understreger for mig, at man vil dét her. Man ønsker at sætte patienten og pårørende i højsædet, og det er fantastisk, forklarer han.

Øjnene udefra

67-årige Jan Faldt Bentsen er født i Haderslev, men opvokset i Århus og boede i en årrække i København, inden han og hustruen i 1987 flyttede til Nørre Bjert ved Kolding. Sammen har de to børn og tre børnebørn. Han er uddannet shippingmand, men har i det meste af karrieren arbejdet som konsulent med fokus på blandt andet rådgivning af virksomheder og coaching af ledere.

Information om patient- og pårørenderådet i Kolding

I flere år var han meddirektør for et internationalt konsulentfirma, hvor han blandt andet havde ansvaret for udvikling af kurser i ledelse, salg, coaching og konflikthåndtering - og siden 2010 har han været selvstændig konsulent.
- Det er kolossalt spændende. Som konsulent kommer jeg ind uden specifik erfaring omkring den pågældende virksomhed og ser på den med øjne udefra. Og så bidrager jeg med viden og erfaring fra den rygsæk, jeg har med mig, forklarer han.

På samme måde ser han hvervet som formand for patient- og pårørenderådet. Her er han også ‘øjnene udefra’, der, med den baggrund han har, kan give gode råd og vejledning til sygehusets medarbejdere omkring samarbejdet med patienter og pårørende.

Sejladser i det græske øhav

Når Jan Faldt Bentsen ikke rådgiver virksomheder og ledere - eller samarbejder med sygehuset om at fremme patienter og pårørendes forhold - bruger han en stor del af sin fritid på at sejle. Gennem flere år har han og hustruens sejlbåd ligget i en havn i Grækenland, hvorfra parret sejler ud i det græske øhav.

Det var netop et ophold i Grækenland, der indirekte førte til Jan Faldt Bentsens indtræden i patient- og pårørenderådet. I 2018 faldt hustruen tre en halv meter ned fra båden, da den stod på land. Hun brækkede begge ben og en arm, og siden fulgte et genoptræningsforløb på Kolding Sygehus.
- I den forbindelse blev jeg som pårørende spurgt, om det ikke var noget for mig at være med i rådet og bidrage dertil, fortæller han. Siden blev han medlem – og nu er han altså formand.

Jan Faldt Bentsen har en lang erfaring fra et andet markant råd. I over 20 år var han medlem af menighedsrådet i Nørre Bjert - de 17 af årene som formand.
- Jeg synes selv, at jeg er omhyggelig, og jeg synes også, jeg er god til at sige, når vi har diskuteret en sag nok. For vi skal videre, når vi én gang har taget en beslutning. Med mindre der er kommet ny information, siger han om sine egne formandsevner.

I rådet afløser han som formand Aase Gilling.