Kolding-professor med i fornemt selskab af førende forskere

En professor fra Kolding Sygehus er indlemmet i ’Superligaen’ inden for sit speciale. Kim Houlind samarbejder med en gruppe topforskere, som står bag et internationalt projekt, der kan få stor betydning for patienter med dårlig blodforsyning til benene.

Kim Houlind

Kim Christian Houlind er kommet med i et fornemt selskab af topforskere.

Kim Houlind lægger ikke skjul på, at han er beæret. Tidligere på året blev professoren, der er cheflæge på Karkirurgi på Kolding Sygehus, inviteret til at være en del af et team med nogle af verdens førende forskere i karkirurgi, der står bag et banebrydende, internationalt forskningsprojekt.
- Det er jo fantastisk, for det svarer til at være med i Superligaen inden for mit speciale. Jeg er beæret, for de har valgt mig ud fra, hvad jeg har lavet tidligere, og folk har anbefalet mig, så det er også en anerkendelse, siger han.

Kan gøre en forskel på verdensplan

Forskningsteamet af højt anerkendte læger og forskere – alle fra USA - som Kim Houlind nu er en del af, har gennem flere år lavet et enorm studie, der inkluderer hele 2300 mennesker verden over, som har en dårlig blodforsyning til benene på grund af forsnævringer i blodkarrene. De risikerer derfor amputation. Studiet har for nyligt fået en bevilling på 25 millioner kroner af Novo Nordisk Fonden.

Det omfattende studie, der baserer sig på patienter fra Europa, USA og Asien, skal undersøge, hvilken kirurgisk metode, der er bedst til at forebygge en benamputation. Nemlig enten en bypass-operation, hvor man laver en form for ”omkørsel” ved at sy andre blodkar uden om det forsnævrede blodkar - eller en ballonudvidelse, hvor forsnævringen udvides med en lille ballon, så blodet atter kan løbe frit.

Efter flere års studier har forskergruppen nu påvist, at en bypass-operation er den bedste metode – bedømt på en række parametre – fordi det på sigt giver en mere robust form for gennemstrømning af blod.
- Det har potentiale til at ændre, hvad man gør på verdensplan, for der har gennem de sidste 20 år været en bevægelse hen imod ballon-udvidelser, så det bliver de fleste behandlet med. Det er derfor et stort og meget vigtigt resultat, at vi nu kan konkludere, at bypass-operationen i mange tilfælde vil være bedre, siger Kim Houlind.

Forskere fra førende universiteter

Hans rolle består i at fungere som et bindeled mellem den amerikanske og europæiske indsats, og Kim Houlind har været afgørende i arbejdet med at ansøge om millionbevillingen fra Novo Nordisk, ligesom han fremover skal være med til at beslutte hvilke analyser, teamet skal igangsætte på baggrund af de enorme mængder datamateriale, som studiet har indsamlet. Herunder røntgenbilleder af patienterne, som kan give en endnu mere præcis viden om hvilken behandling, der vil være bedst for den enkelte patient.
- Jeg har for 10 år siden selv lavet et projekt, der kunne minde om det her – hvor jeg også sammenlignede to operationsmetoder. De har sagt, at jeg derfor er det perfekte match, fordi jeg har erfaring inden for det felt, fortæller professoren, der jævnligt deltager i videomøder med resten af teamet, og som også har været til møde i Boston i USA.

Det er nogle – i forskningsmæssig sammenhæng – ”tunge drenge”, som Kim Houlind arbejder tæt sammen med. De tre amerikanske læger, Kenneth Rosenfeld, Alik Farber og Matthew Menard, kommer fra henholdsvis Harvard Medical School, Boston Medical School og Brigham and Women’s Hospital.
- Det er nogle meget interessante samarbejdspartnere, og det bliver reelt ikke større inden for mit felt. De har den allernyeste viden inden for området. Så det er fantastisk at være med til at brainstorme på, hvor specialet skal bevæge sig hen på verdensplan, siger han.

Gavner patienterne i sidste ende

Kim Houlind peger samtidig på, at samarbejdet med toppen af verdenseliten inden for karkirurgi også har en positiv indvirkning for Sygehus Lillebælt – og i sidste ende de patienter, som sygehuset behandler.
- Jeg er overbevist om, at det har en stor betydning. Vi har også andre forskningsgrupper på sygehusene, der samarbejder med de bedste inden for deres felt. For jo bedre forskning, vi laver, jo bedre behandling kan vi give. Så patienterne får også glæde af det, siger han.