Kræftpatienter slipper for en scanning

Ny teknik betyder, at patienter, der har prostatakræft og kræft i endetarmen, slipper for en scanning. En scanning, der for nogle patienter har været svær at gennemføre.

Når regnestykket bliver gjort op, er den nye scannings-teknik en gevinst hele vejen rundt. Sådan lyder det fra det hold, der har indført teknikken på Vejle Sygehus.
- Vi gør det først og fremmest for patienterne, men det er en win-win. For patienterne sparer en scanning, vi sparer personale, men fastholder samtidig en høj kvalitet, fortæller Martin Berg, som er klinisk-ansvarlig cheffysiker på Medicinsk Fysik på Vejle Sygehus.

Siden juni har Vejle Sygehus – som ét af de første sygehuse i verden – tilbudt patienter, der har prostata-, anal- eller endetarmskræft en såkaldt ”MR-only”-scanning, når fysikerne har skullet udregne den stråledosis, som kræftbehandlingen skal bestå af. Denne MR-scanning kan nu give al den nødvendige viden for at planlægge strålebehandlingen, som tidligere har krævet først en CT-scanning og dernæst en MR-scanning, da den nye teknik laver en kunstig CT-scanning ud fra MR-scanningen.
- Vi får et godt redskab, hvor vi arbejder smartere og dermed gør behandlingen bedre for patienterne, siger hospitalsfysiker Henrik Dahl Nissen.

Svært ved at holde sig

Én scanning færre kan betyde en stor forskel for især patienter med prostatakræft. De skal forud for scanningen drikke flere glas vand, så blæren er fyldt og løfter sig væk fra prostata under hele undersøgelsen - og tilsvarende ved de efterfølgende strålebehandlinger.

Tidligere kunne de to scanninger sammenlagt vare halvanden time, og det pressede de tissetrængende patienter. Bogstaveligt talt.
- I forvejen er mange patienter meget nervøse, fordi de skal lægge sig ind i scanneren til en vigtig undersøgelse. Men dertil kommer, at de så også har skullet holde sig under hele undersøgelsen. Vi har set patienter, der til sidst har haft vand i øjnene og andre patienter, som ikke har kunnet holde sig, og så har vi måtte afbryde undersøgelsen. Og så er det desværre forfra – hvor de igen skal fylde blæren, men samtidig bliver hele dagsprogrammet forsinket, fortæller radiograf og MR-ansvarlig, Carina Krog.

Men nu kan man altså halvere undersøgelsens varighed, så patienterne med prostatakræft kun skal holde sig i cirka tre kvarter.
- Nu kan de fleste godt holde sig, fordi de ved, at det kun er én scanning, de skal igennem, siger Carina Krog.

Det er ny software udviklet af elektronikvirksomheden Phillips, der gør det muligt at nøjes med en MR-scanning. Samtidig har et tværfagligt samarbejde mellem radiografer, stråleterapeuter, fysikere - og lægerne John Pløen og Birgitte Havelund sikret, at undersøgelsen er blevet til praktisk virkelighed på Vejle Sygehus.

200 patienter årligt

Tidligere var lægerne nødt til – forenklet skrevet – at lægge de to scanningsbilleder fra henholdsvis CT- og MR-scanneren oven på hinanden for at få et billede af, hvor i kroppen strålingen præcist skulle ramme.

Med MR-scanningsbilledet kan kræftlægerne nemlig skelne mellem kræftknuden og rask væv, og det er vigtigt, så man ikke stråler på områder, der ikke må blive beskadiget. Den forskel kan CT-billedet ikke give i nær samme detalje.

Og derfor var der behov for begge billeder, der skulle lægges sammen til ét. Men nu simulerer MR-scanningen altså, hvad CT-scanningen ville afdække.
- Der er ingen ændringer i resultaterne, og vi får fjernet nogle usikkerheder, så på den måde er den ene scanning lige så god som de to, vi lavede før, hvis ikke bedre, siger Henrik Dahl Nissen.

Man forventer, at 150-200 patienter hvert år vil blive behandlet via en ”MR-only”-undersøgelse.