Skader sender flere padelspillere på sygehuset

På Sygehus Lillebælt oplever medarbejderne et stigende antal patienter, der kommer ind med skader efter en padelkamp. Husk at varme op - og pas på kroppen, lyder de gode råd.

Padelbat og bolde på jord

Padel har sendt flere spillere til behandling på sygehuset.

Cornelius Larsen var på vej tilbage mod glasvæggen for at nå padelbolden og slå den tilbage over nettet, da han pludselig mærkede et vrid i det højre knæ.

Et vrid, der var så voldsomt, at han en time senere – stadig iklædt shorts og kamptrøje – sad i en kørestol på skadestuen på Kolding Sygehus og frygtede det værste.
- Jeg har tidligere revet korsbåndet over, så jeg frygter, at korsbåndet er skadet igen. Jeg skal have knæet scannet. Men det gør sindssygt ondt lige nu, så det er lidt noget lort.

Cornelius Larsen havde indledt dagen i Erritsø ved Fredericia med en padelkamp sammen med tre kollegaer. Men dét, der egentligt var hyggeligt, kollegialt samvær, endte med en knæskade. Og dermed blev Cornelius Larsen endnu én i rækken af mange padelspillere, der har haft brug for behandling på skadestuen på Kolding Sygehus.
- I nogle perioder er det næsten dagligt, at vi skal behandle en padelspiller. Når det bliver forår, ser vi altid mange, der kommer til skade på trampolinen. Men på samme måde hjælper vi nu også rigtig mange, der er kommet til at skade under en padelkamp, siger Mette Grau, der er specialeansvarlig sygeplejerske på skadestuen.

Den midaldrende mand

Samme melding lyder fra andre afdelinger på Sygehus Lillebælt. Her behandler man også – som noget nyt – borgere for de skader, de har fået efter at have dyrket den populære sportsgren, der er en blanding af tennis og squash.
- Vi begynder at se flere af den type skader. Vi har lige for nylig opereret to patienter, der begge havde revet korsbåndet over i en padelkamp, fortæller Jakob Vium Fristed, der er ledende overlæge på Knækirurgisk Enhed under Ortopædkirurgisk Afdeling på Vejle Sygehus.

Padel er den hurtigst voksende sportsgren lige nu, og ifølge Dansk Padel Forbund er der nu over 1000 baner i hele landet. Der bliver ikke lavet en opgørelse på sygehuset over, hvor mange padelskader, der har været i de senere år, og hvilke skader det præcist drejer sig om. Men på skadestuen fortæller Mette Grau, at de typiske padelskader er en forstuvet ankel eller en knæskade. Og så er den skadesramte – i øvrigt – ofte en midaldrende mand.
- Mange kommer herind og siger: ”Jeg skulle lige prøve det, og det var helt vildt sjovt. Og så blev jeg skadet”.

Let at spille

Fysioterapeut René Krogh fra Idrætskirurgisk Enhed på Vejle Sygehus har især behandlet padelspillere, der døjer med eftervirkningerne af en fibersprængning, eller som har en overbelastningsskade.
- Spillet går jo ikke særligt hurtigt. Så det er en sportsgren, som alle kan være med til, selvom man ikke har dyrket sport i nogle år. Men det kræver en del af muskulaturen at skulle lave de hurtige ryk, hvor man bevæger sig fra side til side eller pludselig bremser op. Og så er det, at skaderne kan opstå, fordi man udfordrer kroppen på et fysisk højere niveau, end man er vant til at arbejde på, forklarer han.

Han anbefaler derfor, at padelspillere supplerer kampene på banen med styrketræning.
- Det er vigtigt at forebygge skader. Jeg vil anbefale, at man laver en generel styrketræning af hele kroppen, hvor man styrker muskler og sener. Gerne nogle gange om ugen.

Husk opvarmningen

Og ellers er det gode råd naturligvis: Husk at varme op, inden kampen begynder.
- Hvis man går til fodbold eller håndbold i en klub, så varmer man typisk op sammen. Når man spiller padel, booker man en time, og så går mange bare i gang. Ligesom når man spiller bordtennis. Men det er vigtigt at varme op og huske at mærke, hvordan det føles, når man strækker kroppen helt ud efter en bold, lyder det fra Mette Grau.

Hun ser i øvrigt primært mange helbredsmæssige fordele ved, at så mange svinger battet – selvom det ind i mellem kan føre en skade med sig.
- Det er jo i sidste ende kun godt og sundt, at mange kommer ud og på den måde får rørt kroppen. Så vi fraråder bestemt ikke padel. Tværtimod.