Sundhedsfolk fra hele verden kommer til Kolding

Sidst i juni er Sygehus Lillebælt vært for en stor, international konference i Kolding om fælles beslutningstagning. En mere og mere udbredt metode til inddragelse af patienter i eget sygdomsforløb.

Karina Dahl Steffensen er leder af Center for Fælles Beslutningstagning.

Karina Dahl Steffensen

Karina Dahl Steffensen og kollegaerne på Center for Fælles Beslutningstagning på Sygehus Lillebælt glæder sig. I fire dage i slutningen af juni står de i spidsen for en stor, international konference.
- Det er et kæmpe cadeau til os. Vi har fået konferencen tildelt i konkurrence med alle mulige andre store centre, og det betyder, at folk langt ude i verdenen har fået øjnene op for os. Så det er helt vildt, siger Karina Dahl Steffensen, der er professor og leder af Center for Fælles Beslutningstagning.

Konferencen – ”International Shared Decision Making Conference” – er den 11. udgave af sin slags og bliver afviklet fra den 19. til den 22. juni på Comwell i Kolding. Op mod 300 deltagere fra hele verden er med – herunder forskere, læger, sygeplejersker, psykologer og patienter fra lande som Australien, Chile, USA, Canada, Tyskland og Japan.

To eksperter i lokalet

De kommer alle sammen til Kolding for at diskutere og blive endnu klogere på metoden fælles beslutningstagning, der er blevet mere udbredt i sundhedsvæsenet i de senere år.
- Fælles beslutningstagning handler om at indarbejde, hvad der er vigtigt for patienten i beslutningen om, hvad der skal ske med patienten. Så man ikke træffer beslutninger for patienten, men sammen med patienten, siger Karina Dahl Steffensen.

Hun nævner som eksempel en nyrepatient, der i samarbejde med lægen skal beslutte, om vedkommende skal have en særlig type behandling. De forskellige behandlinger kan have både fordele og ulemper, men det skal ikke udelukkende være lægen, der beslutter, om patienten skal have den specifikke behandling frem for en anden type. Det skal de gøre i fællesskab.
- Når patienten sidder til en samtale på sygehuset, er der to eksperter i lokalet. Der er en læge, sygeplejerske eller sundhedsfaglig person, som er ekspert i alt det sundhedsfaglige og ved alt om behandlinger og pleje. Og så er der en anden ekspert i rummet – patienten – og han eller hun ved, hvad der betyder noget for vedkommende, forklarer hun.

Lima, Sydney og Boston

Men for at fælles beslutningstagning kan blive en større del af sundhedsvæsenet, kræver det, at flere sundhedspersoner har ’set lyset” – og konferencen i Kolding skal være med til at give deltagerne nogle konkrete idéer til, hvordan de på deres egne sygehuse får udbredt metoden. For eksempel ved at gøre brug af de mange, forskellige praktiske beslutningsværktøjer, der findes som brug for de sundhedsfaglige. Men også ved at ændre kulturen.
- Det handler om holdninger, og man skal kunne se, hvorfor det gavner mig som sundhedsfaglig, at jeg skal bruge tid på det her med mine patienter. For betyder det ikke bare, at jeg kommer bagud hele tiden, at det risikerer at koste ekstra tid og ressourcer, og at mine patienter bliver forvirrede? Man skal have set, hvad det her flytter. Det kræver noget træning, men det kræver også, at både én selv og ens ledelse er villig til at afprøve det, forklarer professoren.

Konferencens tema er ”SDM in real life: connecting the practical elements”, og én af hovedtalerne er den anerkendte, britiske forsker, Angela Coulter, der er blandt pionererne udi fælles beslutningstagning og patientinddragelse. Også koncerndirektør i Region Hovedstaden, Dorthe Crüger, der i sin tid som administrerende direktør på Sygehus Lillebælt var med til at udbrede fælles beslutningstagning i regionen, skal tale. Hendes fokus vil være ledelse, ligesom professor Morten Sodemann fra OUH også er blandt foredragsholderne.

”International Shared Decision Making Conference” bliver afviklet hver andet år – sidste gang var i Quebec City i Canada i 2019. På grund af corona-pandemien blev dette års konference udskudt ét år. Tidligere har konferencen også været afholdt i blandt andet Perus hovedstad Lima, i Sydney i Australien og i Boston i USA.