Ny scanningsmetode fører til, at flere vil overleve tyktarmskræft

På Vejle Sygehus bruger man nu MR-scanninger til at undersøge patienter med tyktarmskræft. Dermed kan lægerne bedre se, hvor fremskreden sygdommen er. I sidste ende betyder det, at flere vil overleve kræftforløbet.

Patient ligger under MR-scanner

MR-scanningen er mere følsom end CT-scanningen, og det gør en stor forskel.

Når en patient får konstateret kræft i tyktarmen, er det altafgørende, at lægerne finder alle de kræftsvulster, der måtte være, og præcist bedømmer, hvor fremskreden sygdommen er.

I mange år har såkaldte CT-scanninger været den bedste metode til finde svulster i tyktarmen. Men ny forskning fra Vejle Sygehus viser nu, at en anden type scanning, MR-scanningen, mere nøjagtigt giver svar på, hvor udbredt kræftsygdommen er. Faktisk viste forskningsresultaterne, at MR-scanninger identificerer 12 procent flere svulster i tyktarmen end CT-scanninger, og det forbedrer planlægningen af behandlingen og dermed muligheden for at komme kræften til livs.
- Det vil helt sikkert betyde, at flere på sigt vil overleve tyktarmskræft, siger professor og overlæge, Søren Rafaelsen, fra Røntgenafdelingen på Vejle Sygehus, der står bag undersøgelsen sammen med kollegaen, lektor, ph.d. og forskningsradiograf Malene Roland Vils Pedersen.

Resultaterne er så opsigtsvækkende, at flere af landets sygehuse som konsekvens deraf nu – på projektbasis - begynder at scanne hele kroppen på tyktarmspatienter, og for nylig blev resultaterne fra Sygehus Lillebælt offentliggjort i det anerkendte, internationale tidsskrift, ”Current Oncology”.
- Det er vi stolte af, siger Søren Rafaelsen.

Teknologisk udvikling gør forskellen

Ved en MR-scanning benytter man magnetfelter og radiobølger til at danne billeder af kroppen, mens CT-scanninger er baseret på røntgenstråling.
- MR-scanneren er mere følsom, og med den kan vi lave nogle tynde snit. Og så lyser det hvidt i området, hvor svulsten er. Det gør det nemmere og hurtigere at finde svulsten. Når vi så har fundet den, kan vi bruge det tynde snit til at se, hvor udbredt svulsten er, forklarer professoren.

Det er blandt andet flere års teknologisk udvikling, der har gjort, at det nu er mere fordelagtigt at MR-scanne tyktarmspatienter, når lægerne skal bedømme, hvilket stadie sygdommen er på, og hvordan prognosen dermed er. De MR-scannere, man har nu, er baseret på bedre software og kraftigere magneter.
- Det betyder, at vi kan lave skarpere billeder af tyktarmen. For tarmene bevæger sig, og det kunne tidligere sløre billedet, men de nye scannere er så meget kraftigere, at de fanger bevægelserne, uden at billederne bliver uskarpe. Og på den måde kan vi bedre bedømme billederne og derved finde flere svulster – også helt små - end ved en CT-scanning, som vi har brugt hidtil, forklarer han.

Det betyder også, at lægerne kan finde de svulster, der er særligt avancerede eller komplekse. De vil i nogle tilfælde kræve kemoterapi før en operation, fordi svulsten på den måde bliver mindre og dermed lettere at fjerne for kirurgen.
- Det er vigtigt, at man kan bedømme svulstens rette stadie. Og at man derved kan se, om den vokser igennem tarmvæggen og ud i resten af kroppen eller ej, forklarer Søren Rafaelsen.

Udbredt kræftform

Da man for år tilbage begyndte at MR-scanne patienter med kræft i endetarmen, betød det, at endnu flere – statistisk set – overlevede deres kræftforløb. Samme resultater forventer man altså i forhold til tyktarmskræft.

Studiet, der er støttet af Kræftens Bekæmpelse, er baseret på 134 patienter, der har fået konstateret tyktarmskræft, og som alle har sagt ja til at få en MR- og CT-scanning samme dag. Og i fremtiden vil patientgruppen altid blive MR-scannet – først i marts havde 80 patienter fået hele kroppen MR-scannet som direkte følge af den nye metode. I den forbindelse undersøger lægerne også patienten for svulster i leveren, som typisk er det første sted, som kræften spreder sig til fra tyktarmen.

Tyktarmskræft rammer cirka 3500 danskere hvert år. Siden 2014 er alle borgere mellem 50 og 74 år blevet tilbudt screening for tyk- og endetarmskræft. Den statistiske sandsynlighed for at leve videre fem år efter fundet af svulsten er lige nu på 72 procent, men forventes altså at blive højere i takt med at flere bliver MR-scannet suppleret af andre nye, fordelagtige tiltag.