Skip til primært indhold

Patienterne kommer tættere på deres journal

Engang blev journaler skrevet i hånden ved siden af patienten. Så kom computeren, og det hele rykkede ind på kontorerne. Nu er journalføring på vej tilbage på patientstuerne – sammen med computerne. Det er både patienterne og personalet glade for.

Karina Møller Boskov ved skærmen.

Den patientnære dokumentation bringer journalen helt tæt på patienten.

På Sygehus Lillebælt er der indført patientnær dokumentation, og det skal både forstås bogstaveligt og i mere overført betydning. I al sin enkelhed går det ud på, at eksempelvis en sygeplejerske foretager dokumentation af patientens behandlingsforløb inde på patientstuen – nær ved patienten.
- Vi er stadig i den spæde start, og ændringer af arbejdsgange kræver altid en tilvænningsperiode, men foreløbig har der været flere positive tilbagemeldinger, siger Karina Møller Boskov, som er specialeansvarlig sygeplejerske ved Hæmatologisk sengeafsnit på Vejle Sygehus. Her er den patientnære dokumentation blevet introduceret for et par måneder siden.

Patienten er tæt på

Den sundhedsfaglige medarbejder er fysisk til stede tæt på patienten, og det gør det muligt at have dialog med patienten, mens journalen opdateres. Så selvom sygeplejersken skal se på skærmen, når der skrives, så oplever patienterne generelt ikke, at det er for upersonligt. Det giver også patienten mulighed for at stille spørgsmål ansigt til ansigt med en medarbejder, der har hele journalen på skærmen.
- Det er et rigtigt godt redskab at kunne skrive i journalen i samme øjeblik, som patienten giver os informationen – så er informationen også tilgængelig for vores kollegaer, der kan komme i kontakt med patienten. Samtidig kan vi løbende sikre os, at det, vi skriver, stemmer overens med det, patienten mener, siger Karina Møller Boskov.

- Jeg tror på, at det styrker tilliden, fordi patienterne ved, hvad vi skriver i journalen, når de aktivt inddrages. Vi lever i en digitaliseret verden, hvor flere og flere læser i deres e-journal, og det er vigtigt for mig, at de kan genkende sig selv i det, der er skrevet. Der er større chance, for at det lykkes, når jeg dokumenterer sammen med patienten, siger hun.

Karina Møller Boskov

Karina Møller Boskov er glad for de muligheder, som den nye dokumentationsform giver,

For at det kan gennemføres i praksis, har det været nødvendigt at investere i 110 computere på hjul, for at kunne komme helt tæt på de sengeliggende patienter.

Engagerede og ansvarsbevidste patienter

Patientnær dokumentation har været testet flere steder i Danmark med gode erfaringer, og den øgede inddragelse af patienterne kan også mærkes hos personalet.
- Når patienterne inddrages mere i journalen, mærker jeg, at de bliver mere ansvarsbevidste i deres behandlingsforløb, og at der kommer en bedre fælles forståelse mellem patient og personale omkring, hvad der skal gøres, siger Karina Møller Boskov.

De foreløbige studier viser, at patienterne ikke oplever det som negativt for relationen til den sundhedsfaglige medarbejder, at vedkommende har computeren med helt hen ved siden af sengen. Alt i alt får personalet mere tid sammen med patienten, da opdateringen af journalen før blev klaret på et kontor.

Derudover risikerer personalet heller ikke at blive forstyrret eller distraheret på vej til kontoret, så der er langt lavere risiko for, at nuancer skulle gå tabt. Det letter samtidig noget af det mentale pres, det kan give, at skulle huske på en masse informationer - måske helt frem til slutningen af en vagt. Når informationen er tilgængelig med det samme, så kan andet personale handle på det, hvis der skulle blive brug for det.

Gode tilbagemeldinger i opstartsfasen

Den patientnære dokumentation er gradvist blevet indfaset, og nu mangler blot en enkelt afdeling, før det er blevet indført på hele Sygehus Lillebælt.

Personalet er stadig ved at tilpasse nye arbejdsgange, men generelt er medarbejdernes oplevelse, at patienterne tager godt imod, at en journalførende medarbejder har rykket lidt af kontorarbejdet ind på stuen og kan se de mange fordele ved det.

Pressekontakt

Simon Pallesen

Kommunikationskonsulent

Kommunikation


29 33 27 44
APPFWU01V