Patientguiden er den ekstra støtte, der kan være behov for

En ny funktion, kaldet ’patientguiden’, skal hjælpe de patienter på Sygehus Lillebælt, der har brug for ekstra støtte for at kunne gennemføre og få overblik over deres behandlingsforløb.

Annegrete Thomsen

Annegrete Thomsen er den nye patientguide på Vejle Sygehus- En funktion, der stadig er ved at blive udviklet, men som skal hjælpe patienter, der har brug for ekstra støtte.

Den er stadig i sin vorden og er ved at blive udviklet og testet. Men håbet – og planen – er, at en ny funktion på Sygehus Lillebælt, der har titlen ’patientguide’, vil gøre en forskel for de patienter, der har brug for ekstra støtte og hjælp til at få overblik over deres behandlingsforløb.

- Vi skal gøre det lille ekstra, der skal til for at hjælpe de mennesker, som står i en sårbar situation. Så patienterne føler sig set, hørt og mødt ligeværdigt, fortæller Annegrete Thomsen, som er sygeplejerske og tilknyttet Patienthotellet på Vejle Sygehus.

Hun er sygehusets nye og første patientguide. Siden marts har hun i tæt samarbejde med kollegaer fra flere afdelinger udviklet en plan for, hvordan en patientguide kan arbejde og gøre en forskel for patienter og pårørende. Håbet er, at patientguiden for alvor begynder at hjælpe udvalgte patienter i løbet af efteråret.
- Patientguiden skal træde til, hvis en patient eller pårørende har brug for ekstra støtte. Der kan for nogle patienter være behov for flere ekstra, støttende tiltag, siger chefsygeplejerske på Urinvejskirurgi på Vejle Sygehus, Lotte Kvist Duve, der har været med til at etablere funktionen.

Skal hjælpe mange forskellige patienter

Tanken er, at patientguiden skal have sit udgangspunkt på ’Patienthotellet’ på Vejle Sygehus, men skal kunne hjælpe patienter og pårørende fra alle afdelinger. På sigt skal der efter planen også etableres en lignende funktion på Kolding Sygehus baseret på erfaringerne fra Vejle.

Annegrete Thomsen ved disken på Patienthotellet på Vejle Sygehus, som er patientguidens base.

Funktionen kører stadig på forsøgsbasis, og den er målrettet patienter, der af den ene eller anden årsag har svært ved at gennemføre eller få overblik over deres behandlingsforløb. Det kan – for eksempel - være patienter, der er kognitivt svækkede, som er ramt af en psykisk sygdom, der har begrænsede ressourcer, eller patienter, som står midt i den store, menneskelige krise, som en alvorlig sygdom kan føre med sig.
- Det kan være hjælp til alt det, der synes svært, når man er syg. Mange patienter har rigtig mange forløb på sygehuset – så det er en hjælp til at skabe et overblik over alle de forløb, behandlinger og aftaler, man har på sygehuset. Patientguiden kan forklare og minde patienten om, hvorfor vedkommende skal have taget blodprøver, eller hvorfor patienten skal møde op til et kontrolbesøg. På den måde får man hjulpet dem til at gennemføre behandlingsforløbene, siger Lotte Kvist Duve.

Finder én i patientens netværk

Nogle patienter vil også have brug for hjælp til at bestille blodprøver eller medicin på apoteket.
- Der kan også være patienter, som ikke ved, hvad de skal gøre med deres hund, når de skal på sygehuset. Det overskygger alt og gør, at de ikke kommer til behandlingen. Dér vil jeg måske kunne hjælpe med at finde én i patientens netværk, der kan tage sig af hunden. Vi har en social-faglig tilgang til arbejdet. For det er ikke vores opgave at ændre den måde, som folk lever på. Men vi kan hjælpe dem på de præmisser, de kommer med, forklarer Annegrete Thomsen.

Patientguiden skal kunne støtte og hjælpe alle patienter, der måtte have behov, på alle hverdage. Den skal ikke tage over for den sygepleje, der allerede er på sygehuset, ligesom Sygehus Lillebælt fortsat vil have socialsygeplejersker ansat, som tager sig af udsatte borgere, der er i behandling på sygehuset. Patientguiden skal hjælpe dem, der risikerer at falde mellem to stole – på grund af deres situation, og fordi de samtidig har mange, forskellige behandlingsforløb på sygehuset.
- De kan få hjælp til at begå sig i dét at være patient. Vi håber, at det kan hjælpe dem til at gennemføre behandlingen, og at livskvaliteten, mens de er syge, bliver bedre, siger Lotte Kvist Duve.

Sygehus Lillebælt sætter patienten først. Vores fem patientløfter sætter ord på, hvad det betyder.