Plastikkirurg gør en vigtig forskel på Karkirurgi

På Karkirurgi på Sygehus Lillebælt har man mindsket antallet af sårkomplikationer. Et fald, der er sket efter, at afdelingen har ansat en plastikkirurg, der har stor ekspertise i at lukke operationssår på bedste vis.

Hanne Birke Sørensen

Hanne Birke Sørensen har gjort en vigtig forskel på Karkirurgi.

Når en patient har fået foretaget et indgreb, er det vigtigt, at der ikke efterfølgende opstår komplikationer som følge af operationen. Det kræver, at operationssåret i huden, som kirurgen har foretaget indgrebet gennem, bliver lappet ordentligt og effektivt sammen igen.

På Karkirurgi i Kolding er man i de senere år lykkedes med at mindske antallet af netop sårkomplikationer. I den seneste opgørelse, der omhandler år 2020, er den såkaldte sårkomplikationsrate faldet til 5,6 procent, efter at den tidligere har været tre gange så høj. Forventningen er også, at raten for 2021 vil ligge lavere end tidligere tiders høje niveau, når den bliver endeligt opgjort.
- Jeg er ret stolt af de resultater, vi har opnået. Vi har typisk – som næsten alle andre karkirurgiske afdelinger i verden - haft en rate på 15-20 procent, men vi har gennem de senere år ligget på et lavere niveau, så vi har en stabil, god udvikling, siger cheflæge på Karkirurgi, professor Kim Christian Houlind.

Plastikkirurg har løftet det hele

Han peger på især én ting – eller rettere én person – der har været afgørende for udviklingen. Nemlig plastikkirurg og overlæge Hanne Birke Sørensen, der for tre år siden blev ansat i en deltidsstilling på afdelingen.
- Hun har været meget vigtig. Hun har løftet det hele, og de forbedringer, vi har opnået, har vi især opnået på baggrund af Hannes indsats, roser Kim Christian Houlind.

Plastikkirurger har en anden ekspertise end de karkirurger, der typisk er ansat på en karkirurgisk afdeling, og som især er uddannede i at operere i blodkarrene. Det kan være operationer, der sker grund af patientens nedsatte blodforsyning, på grund af en blodprop eller på grund af en udposning på en blodåre.
- Plastikkirurger har generelt meget stor fokus på at få lukket rigtigt pænt. Det har andre kirurger også, men der kan hos dem godt være en fornemmelse af, at det vigtige sker nede i dybden, så man er næsten færdig, når man har fået syet blodkarrene sammen. Dér er Hannes fokus, at den samme grad af omhu også skal ske oppe i hudniveau. Det, tror jeg, har været vigtigt, siger Kim Christian Houlind.

Meget værdsat

Hanne Birke Sørensen har en fortid på blandt andet Århus Universitetshospital og et privathospital i Herning, og hun blev for tre år siden ansat til blandt andet at undervise kollegaerne i, hvordan de på bedste vis lukker operationssår i hudoverfladen, hvor indgrebet sker. Så kirurgerne på den måde – så vidt muligt – undgår, at der opstår betændelse i operationssåret, eller at såret siver. Gener, der kan føre til mere alvorlige komplikationer.
- Det er enormt vigtigt at lukke ordentligt efter sig, når man opererer - og at man pakker såret godt ind. Man er ikke færdig, før der er lukket ordentligt. Det skal ikke være pænt. Det vigtigste er derimod, at det skal fungere, og at såret er lukket ordentligt, siger hun.

Hanne Birke Sørensen behandler fod

Hanne Birke Sørensen behandler også patienter, men underviser for det meste kollegaerne.

Kollegaerne bruger hende til at sparre med, og hun har undervist kollegaerne i nye rutiner og specifikke teknikker i forhold til brugen af forbinding – og i forhold til at lukke operationssårene. Blandt andet ved at bruge muskellapper og hudtransplantater.
- Tidligere ville et sår måske tage flere uger om at hele, før patienten kan udskrives, men nu kan det måske hele inden for få dage, fordi patienten har fået lagt hud ind over det. Det er kirurgiske teknikker, som vi godt vidste eksisterede, men som vi har brugt i meget lille grad, før Hanne kom til. Hun har også bare en helt anden opmærksomhed omkring detaljen, når hun syr såret sammen, forklarer Kim Christian Houlind.

Det er ikke normalt, at en afdeling på den måde blander specialer, men Hanne Birke Sørensen fortæller, at der er blevet taget godt imod hende. Og hun fremhæver vigtigheden af, at man arbejder på tværs af ’siloerne’.
- Selvfølgelig var der lidt skepsis i starten, men jeg føler mig meget værdsat hver eneste dag. Mit ønske er, at de spørger mig hver gang, de har et problem. Jeg er i den grad blevet taget godt imod. Men jeg vil gerne blive arbejdsløs en dag, hvis det hele bare kører, og vi ikke har nogen udfordringer i forhold til komplikationer, siger hun.