’Vindueskiggere’ kan nu få hjælp med ny træningsmetode

Amrit Rai fra Sygehus Lillebælt er med i konkurrencen ’Et Sundere Syddanmark’. Hans projekt skal hjælpe folk med åreforkalkning i benene.

Amrit Rai er overlæge på Karkirurgi på Kolding Sygehus, og hans projekt til konkurrencen ’Et Sundere Syddanmark’ omhandler et træningsprojekt for folk med den invaliderende lidelse ’vindueskiggersyndromet’.
’Et Sundere Syddanmark’ er et samarbejde mellem Region Syddanmark, Syddansk Universitet, TV Syd og TV 2/Fyn, hvor fem forskningsprojekter er med i projektet ’Et Sundere Syddanmark’. Det er borgerne i Region Syddanmark, der via SMS-stemmer er med til at bestemme, hvilke af projekterne, der skal have del i en forskningspulje på to millioner kroner.

’Vindueskiggersyndromet’ er en lidelse forårsaget af åreforkalkning i blodårer i benene. Åreforkalkning er en sygdom, som hovedsageligt rammer den ældre befolkning. Cirka én ud af hver femte ældre over 70 år rammes af sygdommen. Og en af de første symptomer på åreforkalkning er vindueskiggersyndromet. Lidelsen giver smerter, når man går. Derfor tvinges man til at holde små pauser, når man går - heraf navnet ’vindueskigger’.
- Det vigtigste med vindueskiggersyndromet er at få gjort noget ved det – hvis man ikke træner og ikke får det behandlet på en ordentlig måde – så er der rigtig stor risiko for, at man kan miste benet. Og faktisk kan det være meget værre end det. Hvis vi tager 100 patienter, der får diagnosen ’vindueskiggersyndrom’, så vil halvdelen af dem risikere at dø eller få amputeret benet inden for de næste 10 år, siger Amrit Rai, der også fortæller, at det kun bliver et større problem i fremtiden, da der kommer en voksende ældre befolkningsgruppe.

Træning er det bedste middel

Forskning viser, at træning og især gangtræning kan hjælpe mod åreforkalkning i benene. Patienter, der er ramt af sygdommen, skal holde sig i gang og lave gangtræning i minimum 30 minutter om dagen. Men selvom patienterne får tilbudt hjælp til træning, får mange af dem stadig ikke trænet. Og det har overlægen et bud på hvorfor.
- Projektet er jo at finde en slags optimal måde at træne patienter med vindueskiggersyndrom. De træningstilbud, vi har nu, er enten ikke optimale, ikke effektive eller for dyre. Så vi prøver at finde en måde, hvorpå man kan træne sammen med en, man kender. På den måde har man motivationen på plads, og man kan fortsætte i meget længere tid, siger overlægen.

I øjeblikket findes der to forskellige slags tilbud i regionen. Men de er ikke helt tilstrækkelige ifølge Amrit Rai.

Amrit Rais projekt skal hjælpe patienter med åreforkalkning i benene.

Der skal to til træning

Amrit Rais projekt vil derfor prøve at bevare motivationen ved patienterne. Og det skal ske med hjælp fra patientens nærmeste omgangskreds.
- Vores idé med det her forskningsprojekt er, at hvis man har en i den nærmeste familie eller en i sin omgangskreds, som man kan træne sammen med, så har man en slags træningspartner, som varer i længere tid end ved de andre tilbud. Og så har man også en, som kan motivere dig – eller komme med en pisk, hvis det er nødvendigt, siger han.

Nu håber Amrit Rai, at han med konkurrencestemmernes hjælp kan få projekt skudt ordentligt i gang. Processen med at finde egnede patienter er så småt i gang, og nu håber Amrit Rai, at han med sms-stemmernes hjælp kan tage de næste skridt med projektet – begyndelse af træningen. Hvis alt går efter planen, vil han have de første resultater allerede seks måneder inde i forløbet.
- Vi regner med, at vi efter seks måneder har inkluderet de 60 patienter, som vi skal bruge, og har fået deres træning i gang. Det er ikke sådan, at alle 60 starter på samme tid. Det er en ongoing proces. Så efter seks måneder er vi færdige med at inkludere alle patienter, og der vil jo være nogen, der allerede er i fuld gang med træningen, hvor vi så vil kunne se de første resultater, fortæller overlægen.

Planen er, at hele projektet skal vare i tre år, og efter de tre år vil Amrit Rai gøre status over forløbet. Og han håber på, at tallene er gode.
- Hvis det viser sig, at det her kan afhjælpe vindueskiggersyndromet, så kan det meget hurtigt implementeres på alle karkirurgiske afdelinger i hele Danmark. Det kræver ikke det store. Man skal ikke have godkendelser fra alle mulige steder. Man skal bare træne. I bund og grund kan man sige, at vi ikke laver store forandringer – det er faktisk bare en helt ny måde at tænke det her på, slutter Amrit Rai.

'Et Sundere Syddanmark'

Der er allerede nu mulighed for, at man kan stemme på sit yndlingsprojekt til ’Et Sundere Syddanmark’. Hvis man vil stemme på Amrit Rai, skal man sende en sms med teksten ”Sund 1” til nummer 1414. Der kan stemmes over hele landet, og man kan stemme helt indtil den 18. maj, hvor vinderen kåres ved et finaleshow i Videnbyen i Cortex Park i Odense. Showet bliver vist direkte på TV2 Fyn og TV Syd.