Flere kræftramte kan få gode råd om alternativ behandling

På Vejle Sygehus rådgiver sygeplejerske Jeanett Kertevig patienter om alt fra kosttilskud og krystaller til healing, søvn og motion. Tilbuddet om alternativ, komplementær behandling er netop åbnet for alle kræftpatienter på sygehuset.

Jeanett Kertevig

Jeanett Kertevig er uddannet i alternativ, komplementær behandling.

Meditation, akupunktur, hajbrusk-tilskud og cannabis.

Det er blot nogle af de mange typer af alternativ behandling og medicin, som sygeplejerske Jeanett Kertevig fra kræftafdelingen på Vejle Sygehus har fået spørgsmål om, når hun har siddet over for kræftpatienter og har rådgivet dem i alternativ, komplementær behandling.

Jeanett Kertevig blev i 2019 – som den første sygeplejerske på et dansk sygehus – uddannet i alternativ, komplementær behandling. En uddannelse, hun gennemførte i Arizona i USA. Siden har hun haft en lang række vejledende samtaler med kræftramte patienter, der har ønsket at blive klogere på den alternative verden – og få svar på, om de kan gøre mere, der kan hjælpe dem i deres sygdomsforløb.
- Patienterne fortæller, at samtalen skaber ro, fordi de ved, at de fremover gør det rigtige og gør alt, hvad de kan, i den svære situation, de er i. På den måde får de kontrollen tilbage, for det er et stort kontroltab at få en kræftsygdom, fortæller hun.

Åbent for alle kræftpatienter

Tilbuddet om en samtale om alternativ, komplementær behandling er netop åbnet for alle kræftpatienter, der er i et aktivt forløb på Vejle Sygehus, efter at det frem til februar var målrettet en mindre gruppe, der deltog i et forskningsprojekt. Helt konkret tilbyder Jeanett Kertevig samtaler tirsdag formiddag og torsdag eftermiddag af én times varighed.

Hun lægger ikke skjul på, at det er kontroversielt, at et dansk sygehus åbent melder ud, at det også skal kunne rådgive inden for alternativ, komplementær behandling. Men det er kun naturligt og nødvendigt, lyder det fra hende. For hun rådgiver i mange, meget forskellige, alternative behandlinger, der netop supplerer den kliniske behandling, som sygehuset tilbyder. Det kan for eksempel være gode råd om søvn, en bedre vejrtrækning og vitamintilskud, der kan være vigtige supplementer til for eksempel den kemoterapi, som mange patienter modtager.
- Vi ville ikke kunne tåle den konventionelle behandling, man får på sygehuset, hvis vi ikke også inddrager den alternative, komplimentære behandling. Vi skal kombinere det bedste fra begge verdener, siger hun.

Hun møder jævnligt patienter, der – helt naturligt – aktivt forsøger at finde det alternative ”vidundermiddel”, som kan helbrede dem. Derfor får hun blandt andet spørgsmål om produkter, som patienterne har fundet på internettet, og som lover at have en helbredende effekt.
- Måske siger patienten, at han har hørt, at produktet kan helbrede kræft. Og så vil jeg sige, at vi skal læne os op af den evidens, vi har. Jeg har meget stor respekt for, at det her virkelig betyder noget, så derfor giver jeg aldrig en blank afvisning, hvis jeg vurderer, at det ikke har en positiv effekt. Men de skal vide, hvad jeg mener - og kende et eventuelt alternativ. For det kan være, at man får det samme ud af at gå en tur i skoven, siger hun.

Slut med at ”google” behandlingsformer

Og en væsentlig del af samtalen om den alternative behandling er netop at lytte til patienten og ganske enkelt afklare, hvordan vedkommende har det. For nogle er fokus udelukkende rettet mod at blive helbredt, for andre begynder døden at fylde rigtig meget.
- Det er meget individuelt og afhænger af, hvor vedkommende er i sit forløb. Når vi sætter os sammen, finder vi måske ud af, at et særligt kosttilskud vil være godt for vedkommende. Eller også har patienten måske mere gavn af meditation eller en psykologsamtale. Det er bare vigtigt, at vi har os selv med hele vejen, når vi skal igennem et så barsk sygdomsforløb, forklarer hun.

I forbindelse med et ph.d.-studie fra Vejle Sygehus, der blandt andet undersøgte effekten af Jeanett Kertevigs arbejde, fortalte patienterne over en bred kam, at de var meget glade for hendes rådgivning, og at hun ikke har gjort mere skade end gavn. Tværtimod.
- Jeg snakkede med en mandlig patient, der sagde, at samtalen havde skabt ro, og at han nu turde stoppe med igen og igen at søge på Google efter behandlingsformer, der måske ville kunne hjælpe ham. Nu har vi gjort tilbuddet tilgængeligt for alle patienter, der er i et kræftforløb på sygehuset, og vi håber, at efterspørgslen bliver stor, siger hun.

Jeanett Kertevig

To dage om ugen afholder Jeanett Kertevig samtaler med patienter.