Ny scanner sikrer at øjet ikke tager skade

Som det første sygehus i verden bruger Sygehus Lillebælt en særlig scanner til at bedømme afgrænsningen af en kræftknude på øjenlåg. Det har stor betydning og kan redde patientens øje.

Overlægerne Nikolaj Bjerrum og Camilla Wellejus arbejder på scanneren.

Overlægerne Nikolaj Bjerrum og Camilla Wellejus bruger hud-OCT-scanneren på en patient.

Midt i august stod den klar, og nu er den taget i brug. På Øjenafdelingen på Vejle Sygehus gør lægerne nu brug af en særlig, såkaldt hud-OCT-scanner, når de skal bortoperere hudkræft på øjenlåg.

Den nye scanner kan langt bedre og mere præcist end andre scannere størrelsesbedømme kræftknuder på øjenlåg – og samtidig scanne i øjenkrogen. Det er vigtigt og kan i sidste ende forhindre, at patientens øje bliver skadet - og forhindre at patienten i allerværste fald derved bliver blind.
- Det har stor betydning. Den nye scanner er bygget i en størrelse, så vi kan scanne inde i øjenkrogen, og vi kan se flere lag på huden. Den kan scanne mere præcist, og det er især vigtigt, når det angår øjenlågskirurgi, for der tæller hver millimeter, siger overlæge på Øjenafdelingen, Camilla Wellejus.

Væv ved øjet er vigtigt

Den type hudkræft, som kirurgerne opererer væk fra øjenlåget, er meget almindelig, og derfor ser Camilla Wellejus et stort potentiale i scanneren. Udfordringen ved at fjerne tumorer fra øjenlåget er, at området er meget skrøbeligt, og derfor er det afgørende, at kirurgerne ikke fjerner mere væv end højst nødvendigt, når de opererer i det område.
- Du kan ikke undvære ret meget væv på øjenlåget, og jo mere væv, du mangler, jo sværere er det at lave ordentligt. Øjet skal lukkes sammen med noget, der er meget glat, som øjenlåg er. Men bliver øjenlåget ru eller kantet, får man stærke smerter i øjet. Og hvis øjet ikke bliver dækket tilstrækkeligt af øjenlåg, går øjet til, og så risikerer du at blive blind, forklarer hun.

På den måde undgår kirurgerne at skulle ”låne” væv fra andre steder på kroppen, som det ellers har været nødvendigt i flere tilfælde, hvor der ikke har været tilstrækkeligt væv tilbage på øjenlåget. Så har kirurgerne taget væv fra for eksempel det andet øjes øjenlåg, fra området bag øret eller fra ganen.

Donation bag scanner

Den banebrydende hud-OCT-scanner er kommet til verden på Øjenafdelingen ved hjælp af den donation, som velgørenhedsorganisationen ”Vejle mod Hudcancer” samlede sammen i foråret under en gallafest. I alt donerede sponsorer godt én million kroner, som gik til scanneren.

Scanneren har samtidig den store, positive effekt, at operationen – samlet set – bliver kortere og mere effektiv. Tidligere ville kirurgerne typisk bortoperere 3 millimeter væv ad gangen, hvorefter patienten – med en klap for øjet eller i fuld bedøvelse - ville vente på svar på, om kirurgen havde fået fjernet hele tumoren. Hvis det ikke var tilfældet, skulle patienten under kniven igen og have fjernet yderligere tre millimeter.
- Jeg har oplevet, at patienten skulle opereres seks gange – og vente mange timer – før alt var fjernet. Derfor er den nye scanner rigtig god, fordi man lidt mere nøjagtigt kan fjerne tumoren i første hug, siger Camilla Wellejus.

Den nye scanner giver også mulighed for at forventningsafstemme med patienten.
- På den her måde kan vi også snakke med patienten om, hvor stor tumor er, inden vi gør noget. Det er en kæmpe fordel.

På Vejle Sygehus opererer man i gennemsnit fire patienter om ugen for hudkræft ved øjenlåget.