Skip til primært indhold

Hvad kan der være galt med mit høreapparat?

Sådan løser du de mest almindelige problemer med høreapparater af typen RITE med kuppel.

Her kan du læse om nogle af de ting, der kan være galt, hvis dine høreapparater ikke virker, som de skal. Det er vigtigt, at du altid selv undersøger, hvad der kan være årsagen, inden du henvender dig.

Hvis du ved en fejl kommer til at skifte indstillinger eller skrue op og ned for lyden, kan du nulstille dine høreapparater. Det gør du ved at åbne batteriskuffen eller ved kortvarigt (10-20 sekunder) at placere dine høreapparater i opladeren. Husk, at opladeren skal være tilsluttet strøm. På den måde nulstiller du høreapparaterne til udgangspunktet.

Din lokale hørekonsulent kan hjælpe med at vurdere, om du har behov for andre høretekniske hjælpemidler. Det kan for eksempel være en teleslynge til stuen eller en samtale-mikrofon.

Vi anbefaler, at du tager kontakt til din lokale hørekonsulent for yderligere hjælp og vejledning.

Kontakt hørekonsulent

Der kan være flere grunde til, at der ikke er nogen lyd på dine høreapparater.

I første omgang kan du prøve at se, om følgende virker:

  • Skift batteriet eller sæt dine høreapparater i opladeren, hvis du har genopladelige apparater.
  • Hvis der stadig ikke er lyd på dine høreapparater, skal du skifte filtrene på høreapparaterne. 

Hvis det ikke hjælper, anbefaler vi, at du kontakter din lokale hørekonsulent. Du er også velkommen hos vores tekniker i Høreklinikken på Vejle Sygehus.

Kontakt hørekonsulent eller Høreklinikken

Der kan være flere grunde til, at dine høreapparater hyler. I første omgang kan du tjekke:

  • Sidder høreapparaterne korrekt i øret?
  • Hvis dine høreapparater stadig hyler, anbefaler vi, at du går til din egen læge eller en ørelæge og får undersøgt, at der er fri passage i øregangene.

Hvis det ikke hjælper, anbefaler vi, at du tager kontakt til vores sekretær i Høreklinikken. Her skal du bestille en tid til justering af dine høreapparater.

Kontakt Høreklinikken

Der kan være flere grunde til, at dine høreapparater suser, knaser eller har mislyd. Derfor anbefaler vi, at du tager kontakt til din lokale hørekonsulent for hjælp. Du er også velkommen hos vores tekniker i Høreklinikken på Vejle Sygehus.

Kontakt Høreklinikken

Hvis dine høreapparater går i stykker, hvis de for eksempel har været i vand, der er knækket dele af, eller støttesnoren er gået i stykker, anbefaler vi, at du kommer ind til vores tekniker i Høreklinikken på Vejle Sygehus.

Kontakt Høreklinikken

Der kan være flere grunde til, at dine høreapparater mister forbindelsen til telefonen.

Hvis du oplever problemer med forbindelsen, skal du kigge i den brugervejledning, du har fået udleveret fra producenten sammen med dine høreapparater. Til en start kan du prøve at slukke din telefon for herefter at genstarte den.

Hvis det stadig ikke virker, anbefaler vi, at du kontakter producenten af dine høreapparater for hjælp. Se information og kontaktoplysninger til producenten i brugervejledningen eller på producentens hjemmeside.

Efter dine høreapparater har været til reparation, kan der være behov for at få høreapparaterne til at 'arbejde sammen' igen. Det skal du have hjælp til.

Du kan kontakte din lokale hørekonsulent for at få hjælp. Du er også velkommen hos vores tekniker i Høreklinikken på Vejle Sygehus.

Kontakt hørekonsulent eller Høreklinikken

Det må ikke gøre ondt at have høreapparaterne på.

Hvis du alligevel oplever, at det gør ondt, eller at der er problemer med at tilpasse dem, skal du kontakte vores sekretær i Høreklinikken. Her skal du bestille en tid til justering af dine høreapparater.

Kontakt Høreklinikken

Du skal undgå, at der ophober sig ørevoks i dine ører, da det kan forhindre lyden i at komme forbi. Det er helt naturligt at have ørevoks i ørene. Nogle danner lidt og andre meget. De fleste vil ikke mærke til det, da øret renser sig selv. Men hos nogle hober ørevoksen sig dog op i øregangen og laver en hård prop, så lyden ikke kan komme forbi.

Du kan i stedet forebygge propper af ørevoks ved at dryppe ørerne med eksempelvis olie, der kan købes på apoteket.

Hvis du skulle være så uheldig at miste et eller begge dine høreapparater, beder vi dig i første omgang om at lede godt og grundigt derhjemme og de steder, du har været. Du kan eventuelt også kontakte politiets hittegodskontor.

Hvis du stadig ikke kan finde høreapparaterne, vil vi være behjælpelige med at udlevere nogle midlertidige høreapparater. De er ikke nødvendigvis magen til dem, du har haft, men de vil blive indstillet, så de passer til dig. Du skal regne med, at der kan gå 2-3 uger, inden du hører fra os.

Du kan anmelde tabet af dine høreapparater på følgende måder:

  • Gå ind på følgende hjemmeside: www.sygehuslillebaelt.dk/høreapparat
    På forsiden finder du 'Anmeldelse af tabt høreapparat', som du klikker på. Du skal bruge MitID til at udfylde din anmeldelse.
  • Du kan få tilsendt en blanket 'Tabt høreapparat', som du skal udfylde. Ring til vores sekretær i Høreklinikken.
  • Du kan ved skranken i Høreklinikken på Vejle Sygehus få udleveret en blanket 'Tabt høreapparat', som du skal udfylde. Så snart du har udfyldt blanketten, kan du aflevere den ved skranken.
APPFWU01V