Ventetider og valg af sygehus

Når du skal til undersøgelse og/eller behandling på sygehuset, har du ifølge Sundhedsloven særlige rettigheder.

Det kan være, at du har ret til at blive undersøgt hurtigt, eller at du har mulighed for at vælge behandling på et andet sygehus, end det du hører til – for eksempel hvis der er lang ventetid dér, hvor du allerede har fået en tid.

Se ventetider

Hjemmesiden Mit sygehusvalg kan du bruge til at sammenligne sygehuse i hele landet ud fra for eksempel ventetider og patienttilfredshed. Du kan her se ventetider for udvalgte behandlinger og operationer på offentlige sygehuse og privathospitaler. Det kan hjælpe dig, hvis du selv vil vælge sygehus.

Læs om dine rettigheder

Region Syddanmarks hjemmeside om patientrettigheder kan du læse om de forskellige rettigheder, som Sundhedsloven garanterer, blandt andet det frie sygehusvalg, det udvidede frie sygehusvalg og behandling i udlandet.

Maksimale ventetider

Hvis man lider af en livstruende kræftsygdom og visse tilstande af hjertesygdomme, har man ret til at komme i gang med behandling inden for en bestemt tidsperiode - også kaldet maksimal ventetid. Det kan du læse mere om på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.

Se maksimale ventetider for kræft- og hjerteområdet på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.

Frit sygehusvalg

Du har som borger i Danmark frit sygehusvalg. Det betyder, at du frit kan vælge mellem alle offentlige sygehuse og afdelinger i hele landet samt en række private specialsygehuse.

Læs mere på Region Syddanmarks side om patientrettigheder.