Operation på Øre-, Næse- og Halseafdelingen

Her finder du information om før, under og efter din operation

Når det er besluttet, at du skal opereres, får du en operationstid indenfor 3 måneder.

Hvis du op til din operation føler dig syg, skal du ringe til afdelingen. Her vil vi vurdere, om du kan opereres eller om din operation skal udsættes.

Hvis du ønsker at aflyse din operation, skal du også ringe til afdelingen.
Find kontaktoplysninger til aflysning af din operationstid på Øre- Næse- og Halsafdelingen her

Er du forsinket eller forhindret på dagen, skal du hurtigst muligt ringe til afdelingen.
Hvis du er forsinket eller forhindret, kan du finde kontaktoplysninger til Øre- Næse- og Halsafdelingen her.

Fuld bedøvelse kræver faste. Du må spise op til 6 timer før operationen og drikke væske op til 2 timer før operationen.

Lokal bedøvelse kræver ikke faste. Du må spise og drikke indtil operationstidspunktet.

Lægen beslutter til forundersøgelsen, hvordan du skal bedøves. Hvis du er i tvivl om hvordan du skal bedøves, kan du finde oplysninger om dette i den udleverede patientinformation eller du kan ringe til afdelingen.
Hvis du er i tvivl om dine fasteregler, kan du finde kontaktoplysninger til Øre- Næse- og Halsafdelingen her.

Du skal ringe til Øre- Næse- og Halsafdelingen på telefon 79 40 58 99 den sidste hverdag før din planlagte operation i tidsrummet kl. 13.30 - 14.30. Her får du din mødetid. Operationstiden vil være efter din mødetid og ligger ikke på et fast tidspunkt på dagen.

Mødested

Du skal møde på det aftalte tidpunkt ved skranken i Øre- Næse- og Hals Sengeafsnit A130. Følg den gule stribe i gulvet fra forhallen og tag elevatoren til 3. sal.

Beklædning

Operationstøj får du udleveret når du kommer til afdelingen. Du må ikke have makeup, neglelak og smykker på - heller ikke piercinger og ur. Briller, høreapparat og tandprotese må du have med til operationsstuen.

Du må gerne tage et par behagelige og rene sko med, da du selv skal gå hen til operationsgangen.

Pårørende

Du er velkommen til at tage pårørende med. Under operationen kan pårørende vente i loungeområdet ved sengeafsnittet eller gå en tur.

Pårørende må ikke komme med på operationsstuen eller opvågningsafsnittet. I få tilfælde kan det være nødvendigt. Dette vurderes individuelt.

Børn må have en pårørende med i hele forløbet - dog ikke under operationen.

Pårørende er altid velkomne til at henvende sig ved skranken i loungeområdet og spørge til, hvor langt du er nået.

Sædvanlig medicin og naturmedicin

Skal du holde pause med noget af din medicin, vil du få det at vide ved forundersøgelsen. Hvis du er i tvivl, om du må tage din medicin inden din operation, kan du ringe til afdelingen.
Du kan du finde kontaktoplysninger til Øre- Næse- og Halsafdelingen her, hvis du skal have oplyst om du skal holde pause med noget af din medicin.

Information om din operation

Inden udskrivelsen vil du få både mundtlig og skriftlig information om, hvordan din operation er gået af en sygeplejerske. I vil også tale om smertestillende og forholdsregler.
Hvis du skal til kontrol efter din operation, vil du også få dette at vide af sygeplejersken.

Udskrivelse

Du skal være vågen og klar, have spist og drukket samt haft vandladning før du kan udskrives. Derfor er det meget individuelt, hvornår man er klar til at tage hjem. Derudover skal du snakke med en læge.

Hvis du ikke er klar til at tage hjem inden kl. 18.00, bliver du tilbudt indlæggelse på vores sengeafsnit. De fleste patienter som indlægges, bliver udskrevet efter stuegang næste morgen.

Efter udskrivelse

Hvis du får problemer efter din operation, kan du kontakte afdelingen.
Find kontaktoplysninger til Øre- Næse- og Halsafdelingen her, hvis du har problemer efter din operation.

Fandt du ikke hvad du søgte, kan du kontakte os. Find kontaktoplysninger her.