Køkkenet når klimamål syv år før tid – så nu er der sat et nyt

I 2022 satte Region Syddanmark sig som mål at reducere sit CO2-aftryk med 35 pct. inden 2030. Det mål har køkkenet på Sygehus Lillebælt allerede nået. Så nu er der sat et nyt mål.

Mad på bakke

Maden i køkkenet er blevet klimavenlig - på hurtigere tid end forventet.

- Vi står ikke stille, siger cheføkonoma Charlotte Ancker på spørgsmålet om, hvad der skal ske med klimaindsatsen i køkkenet, nu hvor 2030-målet om en CO2 reduktion på 35 pct. er nået hele syv år før tid.

Spørger man hende, ligger en stor del af svaret på succesen hos det klimaakademi, som Sygehus Lillebælt etablerede tilbage i 2021. Der var masser af vilje fra personalets side til at arbejde for at blive mere klimavenlig ved at nedbringe CO2-aftrykket, men der manglede noget viden.

Mange mennesker – korte events

Bælgfrugter som bønner og linser er vigtige kilder til protein og meget mere CO2-venligt end kød, men det var ikke en basisvare i hjemmene hos mange af de ansatte i køkkenet. Derfor var der en bevidsthed om, at det krævede undervisning.
- Vi besluttede fra start, at det skulle være et fælles projekt at arbejde hen imod at reducere vores CO2-aftryk. Men da vi er 115 medarbejdere i køkkenet, kunne vi heller ikke bare rive nogle dage ud af kalenderen. Derfor blev løsningen vores klimaakademi, som underviste os alle gennem korte events på en til tre timers varighed, hvor vi kunne lukke produktionen ned, siger Charlotte Ancker.
På disse events blev der gået i dybden med, hvordan man tilbereder eksempelvis en bønne eller linse bedst muligt, og hvordan man smager det til.

Indsats giver genlyd regionalt og nationalt

Siden etableringen af klimaakademiet er det gået stærkt. Meget stærkt. Det er nemlig lykkes at indfri målet om en reduktion af CO2-aftrykket på 35 pct. syv år før tid. Derfor er indsatsen på Sygehus Lillebælt også blevet bemærket på både regionalt og nationalt plan.

Region Syddanmark har afsat midler til at ansætte en konsulent, hvis opgave er at udbrede erfaringerne fra Sygehus Lillebælt til de andre sygehuse i regionen.

Men også de andre regioner har vist interesse, og derfor aflagde repræsentanter fra regionerne et samlet besøg i køkkenet på Vejle Sygehus i slutningen af oktober.

Målet er nået – nu er der sat et nyt

At komme så hurtigt i mål er naturligvis noget, der skaber glæde og stolthed i Køkkenet. Men det er ikke noget, der får medarbejderne til at læne sig tilbage. Foreløbigt er det nye mål at opnå en yderligere reduktion på fem pct. næste år, så man får skåret 40 pct. ned i forhold til 2019-niveauet.
- Vi har masser af gode idéer, så vi fortsætter rejsen, siger Charlotte Ancker.

Simon Pallesen