Nyt p-hus taget i brug på Vejle Sygehus

Et nyt, moderne p-hus med i alt 408 parkeringspladser blev mandag taget i brug på Vejle Sygehus.

Mandag morgen kørte de første biler ind i det 20 meter-høje parkeringshus.

Efter godt ét års byggeri stod ”Patienternes P-Hus” ved Vejle Sygehus klar til at blive taget i brug, og de første patienter og pårørende kunne parkere bilerne i huset, der letter presset på parkeringsforholdene omkring sygehuset.

Det nye p-hus består af i alt 408 parkeringspladser, der er fordelt på seks plan.

Vigtigt at føle sig velkommen

Fredag blev p-huset officielt indviet af regionsrådsformand Stephanie Lose, da hun klippede snoren til huset ved en åbningsceremoni foran bygningen.
- Som patient er det frustrerende, hvis man har en tid på sygehuset, og man skal køre rundt og lede efter en parkeringsplads. Og i regionsrådet vil vi gerne være med til at gøre noget ved, og det er derfor, at vi i dag er med til at indvie det nye p-hus, ”Patienternes P-Hus”, sagde Stephanie Lose i sin tale.

Administrerende sygehusdirektør på Sygehus Lillebælt, Christian Sauvr, sagde i sin tale, at man på sygehuset er ”glade og stolte” over huset.
- For os på Sygehus Lillebælt er det vigtigt, at man som patient føler sig velkommen. Og nu skal man forhåbentlig ikke bruge tid på at køre rundt og lede efter en p-plads, sagde han.

Efter at snoren til p-huset var klippet, kørte Mona Muusmand Petersen, der er formand for Patient- og Pårørenderådet på Vejle Sygehus, og Poul Fogh-Andersen, som er medlem af rådet, i biler ind i p-huset som markering af den officielle indvielse og åbning.
- Tillykke med huset og tak for det. For hvor har vi dog manglet det. I dag er en god dag, sagde Mona Muusmand Petersen.

Det flotteste i Syddanmark

Per Jørgensen, der er administrerende direktør for 5E Byg, der har bygget huset, betegnede i sin tale huset, der er rundt, lyst og uden ramper, som det flotteste p-hus i Region Syddanmark. 5E har tidligere stået for byggerier af p-huse ved sygehuse flere steder i regionen.

En særlig egenskab ved p-huset er facaden, der består af LED-belyste glaslameller. Facadebelysningen kan justeres i lysstyrke.

Og en vigtig del af grundlaget for huset er 280 betonpæle, der hver vejer fire tons, og som alle er banket i jorden. Det arbejde har krævet en særlig koordinering med kræftstråleterapien tæt derpå, da arbejdet har skabt større vibrationer i jorden.

Den samlede pris for etablering af huset, der er tegnet af Årstiderne Arkitekter, er på 53 millioner kroner.