Nyt, særligt samarbejde skudt i gang

Sygehus Lillebælt og DANDY Business Park lancerede mandag et nyt - og helt særligt - strategisk partnerskab ved et stort kickoff-møde i Vejle.

Deltagere lytter på oplægsholdere

Lanceringen foregik i AI Innovation House i Vejle.

Nye idéer og sundhedsløsninger til gavn for patienterne. Det var hovedtemaet, da Sygehus Lillebælt og innovationsparken DANDY Business Park mandag formiddag lancerede et nyt strategisk partnerskab.

150 repræsentanter fra virksomheder, sygehuset og innovationsparken, politikere og andre aktører var på plads i AI Innovation House i Vejle, hvor de hørte om planerne for partnerskabet, der i sig selv er helt særligt efter danske forhold. Her skal sundhedsfaglige medarbejdere fra sygehuset i samarbejde med private aktører skabe nye, innovative sundhedsløsninger, der gør en forskel i fremtiden for patienterne.

Blandt talerne var ældreminister Mette Kierkgaard, der roste samarbejdet mellem Sygehus Lillebælt og DANDY Business Park.
- I vil skabe et rum, hvor idéer kan flyde frit, og hvor de kan prøves af i et naturtro sygehusmiljø. Det kræver mod og knofedt, så stort tillykke med at I kaster jer ud i det. Tusind tak for jeres initiativ og engagement og tak for at forene jeres kræfter, sagde hun blandt andet.

Et stort potentiale

Samarbejdet indebærer en række jævnlige ’match making’-møder mellem repræsentanter fra sygehuset og forskellige, relevante private aktører. Det kan være virksomheder, der for eksempel med innovativ teknik kan løse nogle af de behov, som sygehuset har i det daglige arbejde med patienterne. Aktørerne skal - i bedste ”Løvens Hule”-stil – pitche idéen til folk fra sygehuset og DANDY Business Park, der skal vurdere, om man vil understøtte videreudviklingen af idéen.
- Vi ser et stort potentiale i samarbejdet mellem de innovative virksomheder og de sundhedsfaglige medarbejdere. Jeg forestiller mig, at dette partnerskab kan være ét af mange, der kan være med til at omstille vores sundhedsvæsen, lød det fra formanden for Digitaliserings- og Innovationsudvalget i Region Syddanmark, Anja Lund.

Sygehus Lillebælts administrerende direktør, Christian Sauvr, fortalte deltagerne om sygehusets arbejde med mantraet ’patienten først’ - og om de udfordringer, men også de muligheder, som sundhedsvæsenet står med i fremtiden. Og - hvorfor det derfor giver god mening at forene kræfterne i et samarbejde med DANDY Business Park.
- Vi ser det her som en motorvej ind i det private erhvervsliv. Det kan være med til at skabe et endnu bedre sundhedsvæsen, og vi kan sammen skabe noget, der bliver rigtig, rigtig godt for patienterne, sagde han

Tillid og optimisme til fremtiden

Mia Wagner, der er investor og forretningskvinde, holdt et oplæg, hvor hun blandt andet pointerede vigtigheden af modet til at prøve nye ting af og skabe et innovationsmiljø, der er sundt, aktivt og trygt. Siden var hun moderator på en paneldebat om udfordringer og muligheder ved innovation. En debat, der blandt andre talte folketingsmedlemmerne Christoffer Melson og Birgitte Vind. I den deltog også Sygehus Lillebælts lægelige direktør, Thomas Larsen.
- Vi er fuld af tillid til og optimistiske i forhold til, at vi nok skal klare de udfordringer, der er i sundhedsvæsenet. Men det kræver nogle nye værktøjer. Og det kan lige så godt være på Sygehus Lillebælt, at vi laver innovation i verdensklasse, forklarede han.

Paneldebat

En del af lanceringen bød på en paneldebat mellem politikere og repræsentanter fra sygehuset og erhvervslivet. - styret af Mia Wagner (tv).

Undervejs fik deltagerne også en indføring i de mere praktiske detaljer omkring partnerskabet – den indføring stod CEO i Dandy Business Park, Jørgen Andersen, og konstitueret leder af innovationsenheden på Sygehus Lillebælt, Pica Ann Blackburn Andersen, for.

Som en del af dagen fik de 150 fremmødte samtidig mulighed for at lade sig inspirere af sundhedsløsninger, som ni forskellige private virksomheder præsenterede på små stande. Her var der alt fra AI-løsninger og robotter til protein-is til småtspisende patienter og ny røntgenteknik.

Den 10. januar næste år afvikler Sygehus Lillebælt og DANDY Business Park sammen den første ’pitch’-dag, mens den første temadag bliver afviklet den 11. marts.

Læs her om samarbejdet