Patienternes Kræftsygehus i Vejle er Danmarks bedste

For femte år i træk er Vejle Sygehus ’Danmarks bedste kræftsygehus’.

Udpegningen af Danmarks bedste kræftsygehus foretages hvert år af fagbladet Dagens Medicin, der måler på en række forskellige kvalitetsparametre. Når man kigger på tallene for 2019, er Vejle Sygehus samlet det sygehus, der er Danmarks bedste til kræftbehandling.

Sygehuset udmærker sig blandt andet med sin behandling indenfor områderne brystkræft, tarmkræft og hæmatologiske kræftsygedomme (som eksempelvis lymfeknudekræft).
- Der er tale om en gruppe skrøbelige og sårbare patienter, hvis liv har taget en pludselig drejning. Det er vores opgave at gøre alt, hvad vi kan, for at hjælpe dem bedst muligt. Det er et stort ansvar og en opgave, som vi er meget ydmyge overfor. Tallene fra Dagens Medicin og de forskellige databaser viser, at vi løser opgaven godt, og vi er selvfølgelig glade for, at det bliver værdsat og vurderet højt, siger Sygehus Lillebælts administrerende direktør Christian Sauvr, der giver rosen videre til medarbejderne.

- For os er kåringen først og fremmest et stort, velfortjent skulderklap til vores dygtige og dedikerede medarbejdere. Den viser, at de leverer pleje og behandling på allerhøjeste niveau, og at de hver eneste dag udlever vores vision om at sætte patienten først. De fortjener al den ros, de overhovedet kan få, siger han.

Det er femte år i træk, at Vejle Sygehus udpeges som Danmarks bedste kræftsygehus. Det flotte resultat fejres efter vinterferien med medarbejdere, patienter og pårørende i forhallen på sygehuset.

Sygehus Lillebælt blev i 2018 akkrediteret som ’Designated Centre of Integrated Oncology and Palliative Care’ af den fælleseuropæiske kræftorganisation ESMO (European Society for Medical Oncology), og sygehuset har ligeledes som det eneste i Danmark en OECI-akkreditering, der gives til sygehuse, som lever op til de højeste europæiske standarder indenfor kræftbehandling.

Vejle Sygehus er en del af Sygehus Lillebælt, der udover sygehuset i Vejle også tæller Patienternes Akutsygehus i Kolding og Patienternes Rygcenter i Middelfart.

Fakta
Danmarks bedste til at behandle kræft er det hospital, der har den højeste gennemsnitsscore baseret på tal for behandlingskvalitet indberettet til klinikske databaser, omregnet til indekstal og vægtet. Kun sygehuse, der behandler mindst fem af de ni hyppigst forekommende kræftsygdomme samt palliativ behandling af kræftpatienter, indgår i beregningen.

Kilde: Dagens Medicin

Kommunikationschef Cathrin Tromborg Bræstrup