Robotten vasker selv gulvet på sygehuset

Som noget nyt kører en robot rundt på gangene på Vejle Sygehus, hvor den vasker gulve. Den aflaster rengøringspersonalet og skåner på den måde personalets helbred.

Robotten kører på gangen blandt mennesker

Robotten sørger selv for at køre uden om mennesker og genstande på sin vej.

På de grå gulve omkring elevatoren i stueetagen på Vejle Sygehus kører robotten rundt og gør sit arbejde. I bunden af den sort-hvide selvkørende maskine siver en smule vand og sæbe ud, som robotten bruger, når den i samme ombæring vasker gulvet. Bag sig efterlader robotten et rent, nyvasket gulv, mens den selv finder nye områder på gulvet, som endnu ikke er blevet gjort rent.

En særlig robot kører – som noget nyt - i udvalgte områder på Vejle Sygehus. I de seneste par måneder har den for alvor været i gang med at gøre dét, den er bygget til: At vaske og feje gulvene dér, hvor patienterne især går.
- Det er nye tider, og folk skal vænne sig til, at den kører rundt af sig selv. Men jeg synes, det er sjovt og mega spændende, fortæller assistent i Rengøringsenheden på sygehuset, Lissy Skov.

Skåner personalets helbred

Det er Lissy Skov og kollegaerne i Rengøringsenheden, som gulvvask-robotten skal hjælpe og aflaste. For gulvvask på den traditionelle måde – med moppe, spand og knofedt – er én af de mere belastende arbejdsopgaver for rengøringspersonalet.
- Det skulle gerne være med til at skåne folks helbred. For hvis man skal arbejde i mange år, som vi skal, er det vigtigt at passe på helbredet. Og det er hårdt for især ryggen og skuldrene at vaske de brede gange, siger Lissy Skov.

Annette Prang og Lissy Skov står ved robotten.

Annette Prang (tv) og Lissy Skov har især arbejdet med robotten.

Den godt én meter høje robot kører – som en begyndelse – i forhallen og ved indgangspartierne, fordi det er dér, hvor der hurtigst bliver beskidt. Og den ”går på arbejde” tidligt om morgenen, før nye patienter møder ind til aftaler. Den aflæser samtidig selv på intelligent vis, hvor den har kørt, og hvor den mangler at gøre rent, og den stopper – eller kører uden om – hvis den møder personer og genstande på sin vej.
- Vi er helt vilde med den. Og jeg tænker, det er en god investering at lade robotter som den gøre ting, som medarbejdere derved kan undgå at gøre, fordi det er fysisk hårdt, siger teamleder i Rengøringsenheden, Annette Prang.

Tager selv elevatoren

Gulvvask-robotten er stadig ved at blive programmeret til at kunne klare alle opgaver selv. Men planen er, at den med tiden selv vil kunne tage elevatoren fra sin plads i kælderen på sygehuset og op til den etage, hvor den skal vaske gulve. Det kræver dog stadig en række foranstaltninger og indstillinger, før det sker. Men planen er, at den skal fuldt ud automatiseres.
- Den kører to timer, og så skal den tilbage i sin ladestander og lades op. Hvor den samtidig skifter vand via et rør. Der er en vandtank og et rensefilter, som gør, at den kan genbruge vand seks gange, inden det skal udskiftes. Så den er også godt for klimaet, fortæller Lissy Skov.

Forventningen er, at robotten over tid får flere ”kollegaer”, der kan vaske gulve andre steder på sygehuset. I den kommende tid fokuserer personalet på at skille robotten af med de børnesygdomme, som den lige nu døjer med.
- Som for eksempel hvordan den kommer ind af en lukket dør, som kræver nøglekort. Det tager tid, men vi skal nok komme derhen. Vi er meget glade og fortrøstningsfulde, siger Annette Prang.