Susanne hædret for sit arbejde med demente

En social- og sundhedsassistent fra Medicinske Sygdomme på Kolding Sygehus fik mandag en fornem hæder for sit arbejde med mennesker med demens og stærkt konfuse patienter.

Susanne Ahlers Andersen

Susanne Ahlers Andersen blev hædret med legatet.

Susanne Ahlers Andersen gør en helt særlig indsats for mennesker med demens - og den delirøse patient. Sådan lyder begrundelsen for, at social- og sundhedsassistenten fra Medicinske Sygdomme på Kolding Sygehus mandag eftermiddag blev hædret med dette års Christina Bjerg-Brinks Mindelegat.

Legatet blev overrakt af formanden for sygehusets Idéforum, Kirsten Vibeke Jones, under en ceremoni på Vejle Sygehus. Idéforum administrerer sygehusets pulje til udviklings- og innovationsprojekter.
- Susanne Ahlers Andersen formår at skabe ro, sammenhæng og stor forståelse for patientforløbene - særligt for pårørende, som ofte har svært ved at forstå, hvorfor deres nærmeste så pludseligt kan ændre sig og blive så syge, sagde Kirsten Vibeke Jones i sin tale, hvor hun hyldede prismodtageren.

10 kandidater til prisen

I alt 10 medarbejdere på sygehuset var indstillet til prisen, som Sygehus Lillebælt har uddelt i alle år siden 2012. Prisen blev indstiftet i respekt for den 22-årige sygeplejestuderende, Christina Bjerg-Brink. Hun mistede på tragisk vis livet i venteværelset ved lægevagten på Kolding Sygehus, mens hun ventede på at blive tilset af en læge på det sygehus, hvor selv var studerende.
- Jeg er virkelig stolt. Men jeg er stolt af alt det arbejde, vi alle gør på afdelingen for de demente og delirøse patienter. For det er en særlig, skrøbelig patientgruppe. Og det er med stor ydmyghed og respekt, jeg modtager legatet. Jeg føler egentlig bare, at jeg gør mit arbejde, siger hun.

Susanne Ahlers Andersen fik ros for den måde hvorpå, hun håndterer de demente og stærkt konfuse patienter på Medicinske Sygdomme.
- Patienterne kan være urolige, kan ofte være udad-reagerende og kan have svært ved at udtrykke deres behov. Susanne er rigtig dygtig til at aflæse situationer og til at finde frem til patientens behov – om det er smerter, særlig mad eller drikke, toiletbesøg eller en varm hånd at holde i, så der skabes ro, lød det videre i begrundelsen.

Samtidig lyder karakteristikken, at Susanne Ahlers Andersen har en stor faglig viden og ’den bedste personlighed’, når det gælder om at skabe ro hos patienten, ligesom hun har en særlig evne til at indrette patientstuen, så den virker beroligende. Og så har hun også – lyder det – en eminent evne til at inddrage pårørende og indhente viden om patienten, som hun kan benytte sig af i mødet med patienten, så patienten føler genkendelighed og tryghed.

Med prisen følger 25.000 kroner, som skal øremærkes en aktivitet på sygehuset. Susanne Ahlers Andersen planlægger, at pengene skal bruges til at skabe små, hyggelige oaser på afdelingen, hvor patienter og pårørende kan sidde sammen i ro.