Sygehus Lillebælt og innovationspark i nyt, stort samarbejde

Sygehus Lillebælt og innovationsparken DANDY Business Park er gået sammen om at skabe nye sundhedsløsninger til gavn for patienterne.

Skærm med tal

Nye innovative løsninger til gavn for patienterne - det er målsætningen med samarbejdet.

Nye idéer og nye sundhedsløsninger til gavn for patienterne. Det er målsætningen for et nyt stort samarbejde mellem Sygehus Lillebælt og innovationsparken DANDY Business Park i Vejle.

I fællesskab vil de to samarbejdspartnere skabe et innovationsmiljø, hvor sundhedsfaglige medarbejdere fra sygehuset møder private aktører med de rette kompetencer - og gennem de møder skaber nye innovative sundhedsløsninger. Løsninger, som kan skabe positiv værdi og gøre en forskel for patienter.
- Vi ser meget frem til at etablere et rum for innovative idéer, hvor kliniske og faglige eksperter fra sygehuset møder private virksomheder på en kreativ legeplads. Dandy Business Park har mange aktører både på adressen og i deres netværk, som har løsninger eller idéer, der kan afprøves i en sygehusverden. Vores målsætning er, at vi får koblet de rigtige videns- og løsningspersoner med hinanden, siger administrerende sygehusdirektør på Sygehus Lillebælt, Christian Sauvr.

Samarbejdet indebærer blandt andet en række jævnlige ’match making’-møder mellem repræsentanter fra sygehuset og forskellige, relevante private aktører.

Temamøder og ’pitch-dage’

Møderne er enten temadage - med temaer som for eksempel ’pårørende’, ’klima og miljø’ og ’teknologi/data.’ På de møder vil deltagerne diskutere forbedringer af eksisterende løsninger, men også i fællesskab finde helt nye konkrete, sundhedsfaglige samarbejdspotentialer til gavn for patienterne. Eller også fungerer møderne som særlige ’pitch-møder’, hvor virksomheder har mulighed for at præsentere deres bud på idéer, produkter og services over for repræsentanter fra sygehuset.
- Vi er glade for, at sygehuset vil dele viden med de private innovatører, som beskriver nogle af de store udfordringer i systemet. Som et supplement til denne ’indefra-og-ud’-viden kan virksomhederne præsentere deres idéer med et ”udefra-og-ind”-perspektiv, siger Jørgen Andersen, der er administrerende direktør i DANDY Business Park.

Efter ’match-making’-møderne kan der opstå et tættere samarbejde mellem aktørerne, hvor idéer skal foldes ud. DANDY Business Park tilbyder i den forbindelse faciliteter og viden til at sikre modning og afprøvning af produkter og idéer.
– Sygehusvæsenet er en stor organisation med mange hensyn at tage, hvor der også kan være brug for nytænkning og aktører udefra. Det er virkelig spændende og positivt, at vi nu sammen har skabt en model, hvor sundhedsfaglige folk fra Sygehus Lillebælt kan afprøve nyskabende løsninger med innovative erhvervsfolk, som har stærk erfaring med at gøre visioner til virkelige produkter og services, siger Hanne Andersen, sygeplejefaglig direktør hos Sygehus Lillebælt.

Samarbejdet bliver officielt lanceret ved en event den 23. oktober. Den 10. januar næste år afvikler Sygehus Lillebælt og DANDY Business Park sammen den første ’pitch’-dag, mens den første temadag bliver afviklet den 11. marts.