Sygeplejerske forhindrede operation og hædres med pris

Når Vinnie Vallebæk Holdgaard næste gang møder ind på Ortopædkirurgisk Afdeling i Vejle, kan hun kalde sig prisvindende sygeplejerske. Med sin stærke faglighed og gode evne til at lytte forhindrede hun en planlagt operation, der havde været unødvendig.

Prisvinderen sammen med sygeplejefaglig direktør Hanne Andersen

Prisvinderen, Vinnie Vallebæk Holdgaard (tv), sammen med sygeplejefaglig direktør Hanne Andersen.

Smilet var ikke til at tage fejl af, da Vinnie Vallebæk Holdgaard fik overrakt Margueritte-prisen 2023 til Sygehus Lillebælts årlige ”Sygeplejesymposium” i Vingsted Konferencecenter.
- Allerede dengang jeg fik at vide, at jeg var nomineret, blev jeg dybt rørt. Så dét at vinde er en kæmpe ære, siger Vinnie Vallebæk Holdgaard, der er sygeplejerske på Ortopædkirurgisk Afdeling i Vejle.

Margueritte-prisen er en pris, som Sygehus Lillebælt uddeler til en sygeplejerske eller social- og sundhedsassistent, der har leveret ’excellent sygepleje’ i det forgangne år. Det kan for eksempel være ved at indfri et særligt, vigtigt ønske for patient eller ved at give en ekstra krammer, når der er allermest behov for det. Der var tre nominerede til prisen.

Forhindrede unødig operation

En patient stod over for en planlagt operation, der ville have betydet, at hun ikke længere ville kunne støtte på sit ene ben. Det fik Vinnie Vallebæk Holdgaard forhindret på grund af sin gode evne til at lytte og ikke mindst sin resolutte handlekraft.

Patienten havde været indlagt på grund af et brækket lårben, og hun blev genindlagt, da der gik betændelse i operationssåret. Under hele forløbet havde hun været småt spisende, og det fortsatte under genindlæggelsen. Vurderingen var i første omgang, at de skyldtes alder, antibiotika, infektion, immobilisering, at hun var sengeliggende og havde nedsat humør på grund af lang indlæggelse og genindlæggelse.

Hendes infektionstal steg på trods af antibiotika, hvilket betød, at operationen Girdlestone blev planlagt. En operation, som ville have betydet, at hun ikke længere kunne ville kunne støtte på benet.

Vinnie lyttede, forstod og handlede

Patienten havde klaget over pressen for brystet og fortalte, at hun ikke kan få maden ned.
- Det står og svupper, sagde hun.

Derfor fik Vinnie Vallebæk Holdgaard straks iværksat en kardiologisk undersøgelse, og en efterfølgende CT-scanning af hele brystet viste et forøget spiserør. Nærmere undersøgelser viste, at spiserøret var fyldt med madrester, patienten havde hiatus hernie - spiserørsbrok.

Denne opdagelse gav forklaringen på, at antibiotikaen ikke virkede. Antibiotikaen blev ikke optaget, da pillerne ikke kunne komme ned gennem spiserøret. Det blev der taget hånd om, operationen blev aflyst, og den tidligere patient kunne igen nyde sin mad.

Med prisen fulgte blomster og et diplom.

Simon Pallesen