Sygeplejerske hædret med Margueritte-pris

Årets Margueritte-pris blev i dag uddelt, og den gik til sygeplejerske Inger Abildgaard Bliksted fra Vejle Sygehus.

​Inger Abildgaard Bliksted fra Anæstesiologisk Afdeling på Vejle Sygehus blev hædret med Margueritte-prisen til Sygeplejesymposium 2022, som blev afholdt i dag. Det var Sygehus Lillebælts sygeplejefaglige direktør, Hanne Andersen, der overrakte prisen. Og det var en meget stolt og glad Inger Abildgaard Bliksted, der modtog prisen på scenen til årets sygeplejesymposium.

Margueritte-prisen er en pris, som Sygehus Lillebælt uddeler til en sygeplejerske eller social- og sundhedsassistent, der har leveret ’excellent sygepleje’ i det forgangne år. Det kan for eksempel være ved at indfri et særligt, vigtigt ønske for patient eller ved at give en ekstra krammer, når der er allermest behov for det.

En hårvask betød alt

Der var én specifik sygeplejerske, der skilte sig særligt ud, da 33-årige Jeanett Gram tidligere på året blev indlagt på intensiv med to blodpropper i lungerne. Inger Abildgaard Bliksted gjorde nemlig en forskel, der betød alverden for den unge kvinde, da hun blev indlagt på afsnittet. ’Man kan bare mærke på Inger, at hun er født til sit job,’ skriver patienten i sin indstilling.

Særligt én ting husker Jeanett Gram fra sin indlæggelse – en hårvask.
- Dagen efter jeg blev indlagt, spurgte Inger, om hun ikke skulle vaske mit hår, som trængte til det. Og i stedet for bare at tage en bathcap som normalt, vaskede hun mit hår rigtigt. Hun arrangerede det sådan, at vandet løb ned i en sæk, da hun skyllede håret, skriver Jeanett Gram.

Og selvom det kan virke som en lille ting, kan det betyde alverden for patienterne – behovet for at få hjælp uanset behovet. Det lagde Hanne Andersen også vægt på i sin tale til Inger Abildgaard Bliksted.
- Det betyder uendeligt meget for vores patienter at blive mødt således, hver gang de har behov for hjælp hos os, siger Hanne Andersen.

Selvom en hårvask virker som en lille ting, kan det for nogle være lige præcis det, som man har brug for ifølge Hanne Andersen.
- Fortællingen, som i år udløser prisen, er indmeldt af patienten selv, og den er valgt, fordi den udtrykker passionen i hverdagens sygepleje. At blive lyttet til, forstået og blevet ”blæst bag over” af den udviste omsorg fra alle, hun har mødt hos os på Sygehus Lillebælt. Patienten fremhæver dog alligevel én person i sit forløb, som kom til at betyde noget helt særligt. Hun kan ikke rigtig sætte ord på, hvad det er, sygeplejerske Inger Abildgaard Bliksted gør anderledes. Blot, at hun mærker, ”at Inger er født til det her job” – fortællingen beskriver dog med andre ord, at Inger udviser: Etik, faglighed, tillid, personcentrering, nærvær og relation i mødet med denne patient – dvs. excellent sygepleje og patienten først, siger Hanne Andersen.

En tak fra patienten

Ud over blomster, diplom og flotte ord fra kolleger og Hanne Andersen var der også en overraskelse til Inger Abildgaard Bliksted. Jeanett Gram havde nemlig sendt en video med en lille hilsen til årets modtager af Margueritte-prisen.
- Én af grundene til, at jeg indstillede dig, Inger, var, at du med din humor og gode humør gjorde mit ophold til noget positivt. Så jeg vil godt sige stort tillykke til dig – det er virkelig fortjent, lød det blandt andet fra Jeanett Gram i videoen. Og den kom bag på Inger Abildgaard Bliksted, der rørt og stolt med et smil på læben så videoen fra scenen.

Herunder kan du se billeder fra overrækkelsen.

Medarbejder får overrakt pris af smilende direktør

Der var store smil, da Hanne Andersen overrakte prisen til Inger Abildgaard Bliksted.

Medarbejder får overrakt bevis på pris
En glad medarbejder med diplom