Sygeplejerske modtager Christina Bjerg-Brinks Mindelegat

Christina Bjerg-Brinks Mindelegat går i år til sygeplejerske Marianne Hedegaard Nielsen fra Børne- og Ungeafdelingen på Kolding Sygehus. Hun har imponeret med sin visionære tilgang til at gøre sygehuset børnevenligt og hendes vedholdende arbejde med at støtte børn og unge under behandling.

Marianne Hedegaard Nielsen blev mandag hædret.

- Jeg er både glad, stolt og også lidt forlegen. Det er lidt svært, at få det til at synke helt ind, lød det fra Marianne Hedegaard Nielsen, kort efter hun havde modtaget Christina Bjerg-Brinks Mindelegat.

I 2015 startede Marianne Hedegaard Nielsen det, der nu har gjort hende til modtager af Christina Bjerg-Brinks Mindelegat. Hendes mission har hele tide været at skabe en mere tryg atmosfære for børn på sygehuset, og det har hun blandt andet forsøgt at gøre ved hjælp af kreative og innovative metoder som leg, sang og historiefortælling for at berolige børnene. Hun har også udviklet skræddersyede interventioner for børn, der har oplevet ubehagelige situationer på sygehuset.

Hun bidrager eksempelvis i en indsats for børn, der tidligere har oplevet ubehag, som for eksempel at være blevet fastholdt til en blodprøve og derfra har udviklet angst for at blive stukket. Her arbejder hun målrettet og systematisk med at identificere de specifikke bekymringer og reaktioner hos hvert barn.

Tragisk baggrund

Baggrunden for mindelegatet er en tragisk hændelse, som skete i efteråret 2011. Her mistede 22-årige Christina Bjerg-Brink livet efter et uventet hjertestop, mens hun opholdt sig i lægevagten på Kolding Sygehus. Christina var sygeplejestuderende og i praktik på sygehuset. Gennem sin uddannelse havde netop kommunikation mellem patienter, pårørende og personale altid haft hendes store interesse, ligesom hun havde arbejdet fokuseret med smidige overgange i patientforløbene.

Marianne Hedegaard Nielsen er den 12. modtager af Christina Bjerg-Brinks Mindelegat. Foruden hæderen følger der 25.000 kr., som Marianne kan bestemme, hvad skal bruges til – inden for sygehusverdenen.

Simon Pallesen