Involvering under indlæggelse

Muligheder for involvering under din indlægggelse

På retspsykiatrisk afdeling, afsnit P5 valgte vi at udvikle en BESLUTNINGSHJÆLPER™ om muligheder for involvering ved indlæggelse. Vores patienter kan være særligt sårbare og lever, når de kommer hos os, på kanten af samfundet. Som en patient udtaler det: ”Når man er anbringelsesdømt har samfundet sagt: Du kan ikke træffe dine egen beslutninger. Det må vi gøre for dig. Så hjælper det rigtig meget at blive inddraget i det, der foregår”.

Uanset om patienten vælger at være involveret eller ej, er det vigtigt at få talt om fordele og ulemper og bevidstgøre konsekvenser. Udviklingen af denne BESLUTNINGSHJÆLPER™ tager afsæt i en workshop med patienter indlagt på retspsykiatrisk afsnit. De er blevet spurgt om, hvad involvering betyder for dem, og de har taget stilling til, hvordan og hvor meget de vil involveres under deres indlæggelse.

Fagområde

Behandlingsforløb i psykiatrien

Valgmuligheder

• Ingen involvering
  • Teammøder
  • Konferencer
  • Dokumentation
  • Tavlemøder
  • Opdatering af ugeplaner

Indeholder forberedelsesark

Nej

Udviklet af

Specialsygeplejerske Charlotte Madsen, Psykiatrisk afdeling Middelfart, afsnit P5
Specialsygeplejerske Julie Gajhede, Psykiatrisk afdeling Middelfart, afsnit P5

Ansvarlig

Social - og sundhedsassistent Caroline Fabricius Eriksen, Psykiatrisk afdeling Middelfart, afsnit P5, Psykiatrien i Region Syddanmark

Version

Seneste opdatering eller review

Adgang til BESLUTNINGSHJÆLPER™

Du har mulighed for at se et preview af den færdige BESLUTNINGSHJÆLPER™ om Muligheder for involvering under din indlæggelse (pdf), med et påført vandmærke.

Ønsker du at få adgang til den digitale BESLUTNINGSHJÆLPER™ byggeplatform, hvor en BESLUTNINGSHJÆLPER™ bygges, skal du være ansat i en region i Danmark.

Ved yderligere spørgsmål: Kontakt Center for Fælles Beslutningstagning, Maybritt Brunsgård Klausen

Baseret på - International Patient Decision Aid Standards (IPDAS) opfylder dette beslutningsstøtteværktøj følgende krav:

6 ud af 6 kvalificeringskrav

Dette beslutningsstøtteværktøj opfylder IPDAS kvalificeringskrav

4 ud af 4 certificeringskriterier

Medvirkende til at minimere BIAS i beslutningsstøtteværktøjet

9 ud af 10 kvalitetskriterier

Optimerer kvaliteten af beslutningsstøtteværktøjet

Ikke relevante kriterier indgår ikke i vurderingen