Kunstig intelligens hjælper læger med kræftbehandlingen

På Vejle Sygehus er kunstig intelligens ved at blive taget i brug som et hjælpemiddel til at gøre behandlingen af prostatakræft mere effektiv. Det kan spare lægerne for tid, som kan bruges andre steder til gavn for patienterne.

AI-udsnit

Såsdan ser en optegning af en patients indre organer ud - når den er tegnet af kunstig intelligens.

Lægerne på Vejle Sygehus kan snart se frem til en hjælpende hånd fra kunstig intelligens i behandlingen af patienter med prostatakræft.

Når der gives strålebehandling, er det meget vigtigt at ramme de rigtige områder fra de rigtige vinkler, og lige så vigtigt ikke at ramme de forkerte områder, hvilket kan være meget skadeligt.

Derfor kræver det en grundig forberedelse, inden strålebehandlingen går i gang, og et af de mange trin i forberedelsen er at optegne patientens indre organer på en scanning, så den rette strålebehandling kan planlægges. Denne proces kan tage en til to timer, så derfor er hjælp fra kunstig intelligens særdeles velkomment.

Klar til at bruge tegningerne

Hospitalsfysiker Henrik Dahl Nissen har været med til at iværksætte projektet, som har været testet i nogle måneder og nu bliver indfaset på test-basis.
- For mange læger er det en noget tung og tidskrævende proces at sidde rent fysisk og optegne på en skærm. Nu kan vi få den kunstige intelligens til at lave et udkast, så lægen skal rette til i stedet for at starte fra bunden hver gang, siger Henrik Dahl Nissen.

Det første udkast blev sendt til lægerne i slutningen af oktober, og ifølge Henrik Dahl Nissen var det særdeles brugbart, og lægen kunne uden problemer arbejde videre med det.

Modellen bliver bedre med tiden

Som med al anden kunstig intelligens skal denne tegnermodel ”fodres” med data, og jo mere den får, jo bedre bliver den. Derfor ser Henrik Dahl Nissen også ganske optimistisk på udviklingen.
- På den korte bane håber jeg, at vi kommer ned på, at lægerne bruger under en time. På længere sigt kan det måske komme ned i 10-15 minutter. Det tror jeg slet ikke er urealistisk, siger han.

Derudover er der mulighed for at udbrede modellen til at hjælpe med udkast til tegninger af flere forskellige kræftformer, men det vides ikke, hvor hurtigt udviklingen kommer til at gå.

Omrids af inde organer tegnet i hånden.

På billedet er omridset af indre organer - tegnet af et menneske.

Simon Pallesen